Hej,

Jag vill bara med detta lugna en del husägare som kanske sitter i samma position som jag, dvs med ett relativt nybyggt hus med trästomme med STO puts på frigolit på gips/spånskiva utan luftspalt. Efter de skrivier som varit i media var jag verkligen orolig och tog hem en från SP certifierad konsult som har borrat och mätt i samtliga väggar.

Resultatet var inga förhöjda värden alls utom just vid ett balkongräckes infästning där det var något förhöjt dock ej mycket. Vi har byggt ett styckehus, dvs inte ett flerbostadsområde där man smällt upp flera hus i rasande takt, kan möjligen påverka.
Slutsatsen var att vårt hus var byggt enligt STO:s anvisningar dvs med alla anslutningar rätt gjorda samt med rätt tjocklek på pusten (tydligen fuskas med det, dvs att man har för tunn puts med risk för sprickor). Om dessa förutsättningar är uppfyllda fungerar konstruktionen. Vårt hus är ca 3,5 år gammalt. Jag kommer behålla vår fasad och inte byta, en sak som jag dessutom varit nöjd med är putsen som sådan som inte har spruckit alls samt husets täthet.

Man bör ju förstås ändå vara medveten att konstruktionen är känslig för skador eller otätheter i fasaden och ta en koll en gång om året som man ändå ska göra med annat på ett hus. Men mediauppbådets budskap där det låter som en generellt problem på alla hus av den här konstruktionen stämmer nog inte utan det beror nog mycket på utförandet.
 
Gott att höra att fler har samma erfarenhet som jag själv har.

Jag har ett drygt 10 år gammalt hus byggt enligt "enstegs-metoden".

Givetvis var jag också orolig efter diverse tidningsrubriker mm.

Men efter tester på huset och diskussioner med bla Anders Jansson och Ingemar Samuelsson på SP har jag fått en mer nyanserad bild och känner mig riktigt lugn.

Risken med denna metod ligger under själva byggnationstiden. Fukt får inte byggas in. Anslutningsdetaljer och putsarbetet måste vara ordentligt utfört.

Är det bara byggt på rätt sätt så är hus byggda enligt denna metod riktigt bra och energisnåla hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.