Mikael_L
HEM2121 skrev:
NU är det väl dags för den positiva tråden? [bild]

Berätta om era positiva erfarenheter!
Motivera gärna!
Hantverkarens namn och ort en kort beskrivning vad som ingick i arbetet.

För det är väl det de flesta vill ha!
Rätt hantverkare!
Grävmaskinkillen. 100% positivt.

VVS-kille.
Kom iaf nästan på utsatt tid.
Gjorde det han skulle.
Överdebiterade kanske lite (2 tim arbetstid, för ca en halvtimms jobb). Svårt att säga, för han tog däremot ingen reseersättning, så det var väl inbakat i timpris.
Det dåliga med han var en knepig attityd, men jag har börjat förstå att jag ändå kan räkna det här till en "bra" hantverkserfarenhet. :surprised:
 
Redigerat:
H
Visst finns det fler som har positiva erfarenheter av hantverkare???
 
Mikael_L skrev:
Överdebiterade kanske lite (2 tim arbetstid, för ca en halvtimms jobb). Svårt att säga, för han tog däremot ingen reseersättning, så det var väl inbakat i timpris.
Hantverkarna debiterar ju för körningen till och från kund vilket många missar...
Eventuellt in om leverantören av ev. material också.
 
Mikael_L
HEM2121 skrev:
Visst finns det fler som har positiva erfarenheter av hantverkare???
Ja du skrev ju ett, som försvann vid utbrytningen av den här tråden, eller såkanske du raderade det själv...
 
Jag har bra erfarenhet av en målare, som målade ett rum till mig (ovanför en trappa drygt 5 meter högt, jag hade ingen stege som kunde stå i trappan, och ingen lust att balansera på en halvtaskigt lutad stege). Kommunikationen funkade fint, han kom när han skulle, perfekt målningsresultat, jobbade dessutom snabbt, tog rimligt betalt för arbetet och lurade mig inte på färgen.

Dessutom var han frikostig med tips angående målning, penselval etc när vi satt och fikade mellan det att lagerna torkade. Och det var helt OK med honom att jag kollade på när han jobbade - det är alltid kul att se duktiga hantverkare - det finns alltid något nytt man kan lära sig.

I efterhand har jag ringt honom 2 gånger och fått tips om penslar, färg och målning (han sa i förväg att det var helt OK att ringa) vilket jag tycker är en otroligt bra service.

Ska jag få något målet i framtiden (ganska lite risk för min egen del eftersom jag helst vill göra allt själv) så är han ett givet val - har man gjort så många rätt så kommer jag inte att gå till någon annan. Detsamma gäller givetvis om någon av mina vänner kommer att behöva en målare - han blir rekommenderad direkt.
 
Mikael_L
Paul-Staffanstorp skrev:
Hantverkarna debiterar ju för körningen till och från kund vilket många missar...
Eventuellt in om leverantören av ev. material också.
Javisst. Det var väl inte så mycket att diskutera.
Även om han var hos oss och fixade i bara en halvtimme, var han ju borta från ett annat uppdrag, och missade pengar, i minst en timme, och _kanske_ 2 timmar ...
 
C
Absolut. Grannen är en suverän elektriker, fast han är relativt ung gör han arbetena enligt den gamla skolan, lugnt och metodiskt utan konstigheter, stressar inte ihop halvfabrikat.

Rörmokaren: Mycket bra företag som har vuxit på sista tiden. Använder moderna rör och kopplingar och allt ser väldigt prydligt ut när det är färdigt. Dock har han mycket att göra, men det vet han om, och han brukar kunna komma innan utsatt tid även om det är nån månad fram i tiden (i.e han säger att han kommer om en månad, men kan ändå komma efter tre veckor).

Grävaren: Blev lite försenad med ett arbete på grund av vädret, så han kom en några dagar för sent. Mycket proffsigt jobb i övrigt, även om det blev konstigt när mina föräldrar skulle instruera honom, så vi fick justera lite i efterhand.

Plåtisen: Jag var inte närvarande, så jag vet inte riktigt, det rörde sig om en skorsten som skulle plåtas om för att det läckte vatten runt om. Snyggt och prydligt, fast det visade sig att det inte var där det läckte.. Nåja, nu är det tätt där för tid och evighet iaf.

Vet inte mer vad vi har haft för hantverkare hemma.. Vi gör ju rätt mycket själva också... :/
 
Daniel_N skrev:
Jag har bra erfarenhet av en målare, som målade ett rum till mig (ovanför en trappa drygt 5 meter högt, jag hade ingen stege som kunde stå i trappan, och ingen lust att balansera på en halvtaskigt lutad stege). Kommunikationen funkade fint, han kom när han skulle, perfekt målningsresultat, jobbade dessutom snabbt, tog rimligt betalt för arbetet och lurade mig inte på färgen.

Dessutom var han frikostig med tips angående målning, penselval etc när vi satt och fikade mellan det att lagerna torkade. Och det var helt OK med honom att jag kollade på när han jobbade - det är alltid kul att se duktiga hantverkare - det finns alltid något nytt man kan lära sig.

I efterhand har jag ringt honom 2 gånger och fått tips om penslar, färg och målning (han sa i förväg att det var helt OK att ringa) vilket jag tycker är en otroligt bra service.

Ska jag få något målet i framtiden (ganska lite risk för min egen del eftersom jag helst vill göra allt själv) så är han ett givet val - har man gjort så många rätt så kommer jag inte att gå till någon annan. Detsamma gäller givetvis om någon av mina vänner kommer att behöva en målare - han blir rekommenderad direkt.
Höll ju på att glömma min plåtare - också en toppenkille av faktsikt ganska exakt de anledningar som målaren är toppen - duktig, rimligt betalt, inget lurande med plåten, helt OK med att jag kollar på när han jobbar, och har inga problem med att ge råd angående plåtning även det efter att jobbet är klart - trots att han begriper att det innebär att jag kommer att sätta plåten själv istället för att låta honom göra det. Men å andra sidan, precis som med målaren, behöver jag hans tjänster eller någon annan behöver en plåtare så är han förstavalet.
 
Även snickaren glömde jag bort - egentligen var han inte min snickare, utan han var anlitad av min far, men jag jobbade tillsammans med honom en sommar med att renovera min fars hus. En toppenkille, otroligt skicklig, snabb och erfaren.

De allra flesta hantverkare jag har anlitat eller i andra fall haft att göra med har jag varit toppennöjd med, trots att jag är krävande, tittar på när de jobbar, frågar dem varför de väljer en teknisk lösning framför en annan och vad fördelarna/nackdelarna är med den lösningen osv. Kanske är det för att jag lagar gott kaffe? Njae, snarare är det nog för att alla dessa hantverkare har jag fått tag på via vänner som har rekommenderat dem.
 
Elektriker #1, proffsig och hjälpsam, kanske lite svår att få ut en bestämd tid utan "kommer under dagen", men en såndär man kunde fråga om saker och som lät mig sköta vissa simplare saker själv.

Elektriker #2, dito. Nuvarande elektriker, låter mig göra en del och är väldigt hjälpsam och flexibel.

Plåtis. Gjorde bara ett mindre jobb men ett kanon sådant och sade innan precis hur han skulle lösa jobbet.

Snickare, de som byggde vårt fd. hus, far och son och jäkligt duktiga!
 
Jag har faktiskt bara positiva erfarenheter utav hantverkare. Nu gör vi det mesta själv och är duktiga självlärda hantverkare men ibland har vi köpt in hjälp.

Oftast köper vi bara delar av ett jobb. Vi tycker yrkesskickligheten är viktigare än priset. Vi talar om från början exakt hur vi tänkt oss och vilket material. Vi finns hemma om det uppstår undringar vilket det alltid gör när man restaurerar ett gammalt hus.

I dag tex såg jag väldigt snygga plåtarbeten på ett hus så imorgon ska jag ringa Effektiv Måleri och fråga vem som gjort dem.

Jag tycker nog med erfarenhet från bekantskapskretsen att kunderna har en bild och hantverkarna en annan. Sen är det väl så eftersom vi snickrar själv och har varit med om det mesta här i huset så inser man att allt tar längre tid än man först trodde.

När Göteborg Energis inhyrda elektriker drog kablarna när de installerade fjärrvärme och fiberkabel så använde han vattenpass i en källare som såg ut (ser ut) som Jerusalems förstöring. Lite tårögd blev man ju. Allt är svinrakt och skitsnyggt. Så nu får vi fixa källaren så den passar till elen.
 
H
Mikael_L skrev:
Ja du skrev ju ett, som försvann vid utbrytningen av den här tråden, eller såkanske du raderade det själv...
Nej, inte radar jag inte, ville bara få igång tråden, hoppas ni alla som har positiva erfarenheter av hantverkare också skriver in namnen på företagen och orten i forumet Referenser - hantverkare & entreprenörer.
Vi är många som vill hitta rätt hantverkare.
 
Mikael_L
Nu är det inte alltid man vill skicka ut kontaktinformation om sin bäste hantverkare.
Dels känns det lite sådär, att sätta ut personuppgifter publikt på internet, lite på gränsen att PUL godkänner det även om det bara är namn och tel.

Sen har ju dom här bra och duktiga tjejerna/killarna ofta orderboken relativt fulltecknad och vill nog helst att rekomendationerna går typ muntligen mellan vänner hellre än nåt som mest liknar en annons. För likväl som rekommendationer om en bra hantverkare från en annan bra hantverkare ofta stämmer så är nog ofta kunder raggade av "bra" kunder säkrare kort.
(Missförstå mig inte nu).
 
H
Mikael_L skrev:
Nu är det inte alltid man vill skicka ut kontaktinformation om sin bäste hantverkare.
Dels känns det lite sådär, att sätta ut personuppgifter publikt på internet, lite på gränsen att PUL godkänner det även om det bara är namn och tel.

Sen har ju dom här bra och duktiga tjejerna/killarna ofta orderboken relativt fulltecknad och vill nog helst att rekomendationerna går typ muntligen mellan vänner hellre än nåt som mest liknar en annons. För likväl som rekommendationer om en bra hantverkare från en annan bra hantverkare ofta stämmer så är nog ofta kunder raggade av "bra" kunder säkrare kort.
(Missförstå mig inte nu).
Ett sätt vore att fråga hantverkaren om det är ok att namge företaget på byggahus.se?
Det är ju en djungel där ute med bra och dåliga hantverkare.
Släkt och vänner, det är inte säkert att de bor på
samma ort som en själv, visst grannar kan man fråga om referenser
men det är inte säkert att de har anlitat hantverkare för det man själv
skall göra eller så har de inte anlitat någon hantverkare utan de gör det
själv eller tillsammans med vänner och bekanta.
 
Redigerat:
Sotaren (om man nu får räkna honom till hantverkarna) var en himla trevlig prick visade det sig när vi flyttat in i nya (gamla) huset. Han tog sig rejält med tid (45 minuter) för att förklara allt för oss på ett bra sätt och debiterade trots detta inte mer än sina futtiga kronor för själva sotningen. Toppen!

Hoppas på att kunna lämna lite positiva omdömen om badrumsfirman snart eftersom de ska göra om badrummet i oktober... annars blir det väl ännu en av dessa klagotrådar ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.