Då var mitt dubbelgarage färdigt. Luftvärmepump på plats, allt frid och fröjd... tills jag tittade upp i taket vid portarna och såg längtande efter något motoraktigt,,,

Har inte den minsta aning om vad jag ska ha för motor. Portarna är av fabrikatet Hörnmann. Eluttag finns på plats i taket.

Tacksam för lite tips.
 
Är lite skeptisk till Jula, någon som har erfarenheter av en sådan?
 
Jag har också Skånsa byggvarors öppnare, och portar. Tycker att de så här långt har fungerat kanon och varit mycket prsivärda. Det enda jag stör mig på är fjärrkontrollen som har knappar som sticker ut. Har du nycklarna i fickan, och böjer dig ned, är det inte otroligt att en port går upp. Var också otroligt nära att backa in i porten en morgon, då var den på väg ner så jag hade förmodligen lyckats komma åt knappen när jag satta nyckeln i tändningslåset. Kanske finns det ersättnings dosor som är bättre?
 
sweFredrik skrev:
Jag har också Skånsa byggvarors öppnare, och portar. Tycker att de så här långt har fungerat kanon och varit mycket prsivärda. Det enda jag stör mig på är fjärrkontrollen som har knappar som sticker ut. Har du nycklarna i fickan, och böjer dig ned, är det inte otroligt att en port går upp. Var också otroligt nära att backa in i porten en morgon, då var den på väg ner så jag hade förmodligen lyckats komma åt knappen när jag satta nyckeln i tändningslåset. Kanske finns det ersättnings dosor som är bättre?
Jag kolle lite på www.ebay.de (sökte på LM60) och hittade en som såg smidigare ut, med 4 knappar. Är dock inte 100 på att den funkar ihop med våra öppnare, men jag tror det av det jag läste.
 
hmm, jag hittar bara samma modell som jag har, med 3 knappar. någon länk kanske?
 
sweFredrik skrev:
Jag har också Skånsa byggvarors öppnare, och portar. Tycker att de så här långt har fungerat kanon och varit mycket prsivärda. Det enda jag stör mig på är fjärrkontrollen som har knappar som sticker ut. Har du nycklarna i fickan, och böjer dig ned, är det inte otroligt att en port går upp. Var också otroligt nära att backa in i porten en morgon, då var den på väg ner så jag hade förmodligen lyckats komma åt knappen när jag satta nyckeln i tändningslåset. Kanske finns det ersättnings dosor som är bättre?

Låt fjärren vara i bilen så tjuväppnar det inte och fjärren kommer att hålla längre.

Protte
 
tack för det! Då vet man att det finns alternativ.

Och, ja, man kan ha kontrollen i bilen så problemet löst. Men då kan man inte lata sig och gå in igenom porten :)
 
Det blev Hörmanns egna motorer. Hoppas det blir bra. Ska man nöja sig med dosan som hänger med eller ska man ha nyckelring eller kanske tom en sån man sätter i cig. uttaget?
 
Hej!

Lånar denna tråd så slipper jag göra en ny.
Har köpt två portöppnare med köpte inte med några invändiga strömbrytare för att öppna portarna. Funkar det att göra egna sådana av säg 0.75 mjukledande kabel och självfjädrande strömbrytare, eller hur funkar de invändiga brytarna?


//Mazken
 
@Mazken: Rent elektriskt är det enkelt, praktiskt beror på hur bevandrad du är inom elektronikens underbara värld. De flesta tillverkarna skiljer på styrning och matning av motorn, ofta finns det en för ändamålet avsedd inkopplingspunkt där fast styrning skall anslutas. Styrning är i de flesta fall en slutning/brytning av en reläkrets med 12 eller 24V spänning, då fungerar det med klen signalkabel och en återfjädrande brytare. Läs manualen till just din anläggning och lycka till.
 
Jo det finns en särskild inkopplingspunkt på mina öppnare. Då är det med andra ord inga problem att göra det själv med egna kablar och brytare. 0.75 kabel har jag liggandes hemma därav exemplet. Har iofs även vanlig telefonkabel. Det borde ju gå att koppla den till en vanlig ringklocka?

//Mazken
 
Mazken skrev:
Jo det finns en särskild inkopplingspunkt på mina öppnare. Då är det med andra ord inga problem att göra det själv med egna kablar och brytare. 0.75 kabel har jag liggandes hemma därav exemplet. Har iofs även vanlig telefonkabel. Det borde ju gå att koppla den till en vanlig ringklocka?

//Mazken
Knappen till en dörrklocka är ju en liten återfjädrande strömbrytare så ja det fungerar. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.