Har läst om vipportar till garage som kan vara farliga då fjädern kan släppa och de är sån extrem kraft i den.

Har dock svårt att hitta vilka portar de handlar om. Är det bara de med stora fjädrar eller även den mindre som jag har?

Vad säger ni, bör dessa bytas ut?
 
  • Garageport med mindre fjäder på sidan och en Go-E laddstation fäst på väggen bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garageport med en mindre fjäder monterad vid sidan, bredvid en vägg med märken och en vit enhet till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror iofs. att det har handlat om ungefär den klassen av fjädrar. Men jag har uppfattat att det gällt vissa fabrikat, och tillverkningsserier. Där det dels varit en konstruktion där fjädern suttit "friare" än i ditt fall. Dels tillverkningsfel på fjädern.

Och så har det inträffat olyckor i samband med reparationer.
 
Om det är möjligt kan du dra en vajer igenom fjädern och låsa med ett vajerlås så flyger den inte iväg om den mot förmodan skulle gå sönder.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
SSSS SSSS skrev:
Om det är möjligt kan du dra en vajer igenom fjädern och låsa med ett vajerlås så flyger den inte iväg om den mot förmodan skulle gå sönder.
Ja det ska jag kolla upp, tack för tipset
 
namnbyte
Det är bland annat den här typen som kan fara av och göra lite ont
 
  • Närbild på en skadad fjädermekanism för en garageport med en gul- och svartmarkerad arm samt en ojämn vägg bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.