Hittade inga aktuella trådar så vad säger kompetensen idag?

Kraven är modesta, tyst, oljefri, någorlunda lätt men viktigast är förmodligen att jag behöver handla den över disk imorgon ...

Tittade på Biltemas Sol6, den verkar uppfylla kraven utom att den är lite tung. Någon som har erfarenhet av den?
https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/kompressorer/kompressor-sol6-2000045123

Har en stor Kaeser, som jag fick från syrran när de byggde om tandläkarmottagningen, i friggan. Den producerar mycket och ren luft men ledsnat på att rulla ut 40m slang från friggan genom huset när det skall spikas lister. Tror inte att ens räcker nu när jag behöver jobba på övervåningen.
 
Är det bara för lister så hade jag tittat på batteridrivet
 
Pistol alltså, inte kompressor..
 
Har både 16 och 18 ga ”luftpistoler”, kostar mycket mer och gå på batteridrivet skulle jag tro. I alla fall om det skall passa till mina Makita batterier men skall kolla hur det ser ut ...
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Har både 16 och 18 ga ”luftpistoler”, kostar mycket mer och gå på batteridrivet skulle jag tro. I alla fall om det skall passa till mina Makita batterier men skall kolla hur det ser ut ...
Har inte Senco nån bärbar tystare variant som säljs på Bauhaus och liknande?
Annars finns ju alltid Fusion, och det svider bara en gång du vet.. ;)(y)
 
FredrikR FredrikR skrev:
Har inte Senco nån bärbar tystare variant som säljs på Bauhaus och liknande?
Annars finns ju alltid Fusion, och det svider bara en gång du vet.. ;)(y)
Jo, det är väl så och det är så jag resonerat tidigare med, räcker att gråta vid inköp och inte varje gång man använder verktygen. Även Sencon svider men lutar åt denna nu, https://www.bauhaus.se/kompressor-senco-ac8305-9-bar eller Makitan, https://www.bauhaus.se/kompressor-makita-mac610-800w, som väger dryga hälften av Sencos/Biltemas 14-15 kg. Låter lite mer men fortfarande under brukliga värden. Står att den är högvarvig 3000 rpm, innebär förmodligen liten kolv så kan tänka mig att ljudet är mer verktygsaktig än vanligt kompressorljud. 5 meter spiral slang så kan den stå i rummet intill om det behövs. Visar sig om en timme eller så, båda finns på hyllan hos lokala Bauhaus ...
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Jo, det är väl så och det är så jag resonerat tidigare med, räcker att gråta vid inköp och inte varje gång man använder verktygen. Även Sencon svider men lutar åt denna nu, [länk] eller Makitan, [länk], som väger dryga hälften av Sencos/Biltemas 14-15 kg. Låter lite mer men fortfarande under brukliga värden. Står att den är högvarvig 3000 rpm, innebär förmodligen liten kolv så kan tänka mig att ljudet är mer verktygsaktig än vanligt kompressorljud. 5 meter spiral slang så kan den stå i rummet intill om det behövs. Visar sig om en timme eller så, båda finns på hyllan hos lokala Bauhaus ...
5 m spiralslang är väldigt kort, användbar längd är betydligt kortare. Kör på 10 m istället kanske?
 
  • Gilla
Lassebo
  • Laddar…
Ja, 5 m är ju i princip oanvänbart får ju ha kompressorn i knät då.
 
nanowire nanowire skrev:
5 m spiralslang är väldigt kort, användbar längd är betydligt kortare. Kör på 10 m istället kanske?
5 m borde räcka inomhus och en sådan har jag redan. Räcker inte det, får jag skarva med de två 20m slangarna jag har till stora kompressorn. Eller komplettera med en spiral till ...
 
Det blev Makitan och som kompromiss för slangen blev det en rak 7,5m slang. Kompressorn är lätt att konka runt med sina 8 kg och dyckerten gick i som det skulle. Låter en del men mindre än grovdammsugaren i alla fall. Efter 10 dyckert går den i gång och fyller tanken i ca. 5 sekunder.

Blå Makita kompressor på ett trägolv ansluten till en rak 7,5m slang, intill en gul byggställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
K_arlstrom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.