Hej!
Okej... då är frågan.... Är en portabel induktionsplatta dubbelisolerad ?
alltså den har ingen jordad kontakt?
 
Redigerat:
uffeulander uffeulander skrev:
Hej!
Någon som har eller vet om en portabel induktionsplatta har skyddsjord eller vanlig jord?
Vad är skillnaden...?

Den lär har fas, nolla och skyddsjord...
Fas och nollan går strömmen genom, skyddsjorden är ansluten till "skalet" på plattan som ett personskydd.
 
Fairlane
Håller med tidigare skribent, vad är skillnaden?

Frågan är snarare om den kräver jord eller är dubbelisolerad och det vet jag inte om man kan svara generellt på.
 
anders07 anders07 skrev:
Vad är skillnaden...?

Den lär har fas, nolla och skyddsjord...
Fas och nollan går strömmen genom, skyddsjorden är ansluten till "skalet" på plattan som ett personskydd.
Hej inkapslad skyddsjord typ eldriven borrmaskin eller dammsugare mendade jag
 
Fairlane Fairlane skrev:
Håller med tidigare skribent, vad är skillnaden?

Frågan är snarare om den kräver jord eller är dubbelisolerad och det vet jag inte om man kan svara generellt på.
Okej... då är frågan är en portabel induktionsplatta dubbelisolerad ?
alltså den har ingen jordad kontakl
 
uffeulander uffeulander skrev:
Okej... då är frågan är en portabel induktionsplatta dubbelisolerad ?
alltså den har ingen jordad kontakl
Den lär med allra största sannolikhet ha en jordad kontakt och har den inte det lär du ha svårt att hitta ett CE märke på den mest p.g.a. stömstyrkan, även om den skulle vara dubbelisolerad.
 
anders07 anders07 skrev:
Den lär med allra största sannolikhet ha en jordad kontakt och har den inte det lär du ha svårt att hitta ett CE märke på den mest p.g.a. stömstyrkan, även om den skulle vara dubbelisolerad.
Okej vad synd.. Känns lite riskabelt att köra en platta via inverter då inverter inte har någon jord
 
uffeulander uffeulander skrev:
Okej vad synd.. Känns lite riskabelt att köra en platta via inverter då inverter inte har någon jord
Invertern är som en skyddstransformator.

Man kan ta tag i ena ”fasen”/ledaren ut från en inverter utan att få någon ström genom kroppen även om man skulle stå med bägge fötterna i lervälling. Anledningen är att det inte finns någon återledare från marken till invertern.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Invertern är som en skyddstransformator.

Man kan ta tag i ena ”fasen”/ledaren ut från en inverter utan att få någon ström genom kroppen även om man skulle stå med bägge fötterna i lervälling. Anledningen är att det inte finns någon återledare från marken till invertern.
så du menar att det är säkert att använda en induktionsplatta via en inverter?
 
Ja.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
tommib
Det finns säkert portabla induktionsplattor i båda utförandena. Min som jag har är t.ex. dubbelisolerad.

Baksida av en portabel induktionshäll med synlig CEE 7/17-kontakt och specifikationsetikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


anders07 anders07 skrev:
svårt att hitta ett CE märke på den mest p.g.a. stömstyrkan
Varför skulle det vara svårt? CEE 7/17, även känd som dammsugarkontakt osv, finns för exakt detta ändamål. Den är godkänd för antingen 10 eller 16 A.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
tommib har en dubbelisolerad variant. Julas variant: länk är också dubbelisolerad om man läser manualen. Där står iofs också att den måste anslutas till ett jordat uttag, oklart varför...
 
tommib tommib skrev:
Det finns säkert portabla induktionsplattor i båda utförandena. Min som jag har är t.ex. dubbelisolerad.

[bild]


Varför skulle det vara svårt? CEE 7/17, även känd som dammsugarkontakt osv, finns för exakt detta ändamål. Den är godkänd för antingen 10 eller 16 A.
Okej Tack för svar ...Tycker personligen att en portabel induktionsplatta är bättre att den är bubbeljordar
 
tommib
Precis som Demmpa förklarade ovan så spelar det ingen roll om du endast driver kokplattan från ett elverk. Man kan dock argumentera att dubbelisolerade apparater sannolikt är lite tåligare i sin konstruktion och därför bättre så det skadar ju inte.
 
Ja, där ser man... min klena kunskap är nog några år gammal från att jag skaffade till stugan... :oops:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.