Jag har använt den här gasspisen tidigare och inget har hänt förrän nu då jag verkligen blev rädd. Jag hade nyss tänt plattan och ställt dit en kastrull med vatten. Efter en stund började det brinna från hålet där gasflaskan ligger. Som tur var såg jag detta och skyndade stänga av. Jag vågar inte använda den mer för jag är rädd att det kan bli en explosion. Vad kan ha hänt undrar jag?
 
  • Portable gas stove with ignited burner and control knobs, situated on a kitchen counter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Har du använt spisen så som den visas på bilden?
Man ska vända plattan från transportläge till användarläget med distanserna uppåt så de heta förbränningsångorna kan vädras ut ordentlig.
Använder du den som den sår nu så vädras avgaserna genom spisen. Vissa modeller av de spisarna har en stump plastslang för gasen som då kommer att smälta.
Kan naturligtvis vara någon tätning eller rörkoppling som har börjat läcka också.. Sitter väl en gummipackning i kopplingen till flaskan, kolla så den är OK. och kolla över alla rör/slangar.
Sätt i en gaspatron utan att vrida på gasen. Spraya vatten blandat med lite diskmedel för att se om det bubblar någonstans.
Vrid på gasen och gör om läckagetestet.

Eller så köper du en ny. De är alldeles för billiga för att hålla på att felsöka.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Ser mysko ut, din setup.

Så här ser denna typ av gasolplattor ut normalt och funkar klockrent och säkert, alltid:
Bärbar gasolplatta med tändningsknapp och informationsetikett på en köksbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
S SCB skrev:
Har du använt spisen så som den visas på bilden?
Man ska vända plattan från transportläge till användarläget med distanserna uppåt så de heta förbränningsångorna kan vädras ut ordentlig.
Använder du den som den sår nu så vädras avgaserna genom spisen. Vissa modeller av de spisarna har en stump plastslang för gasen som då kommer att smälta.
Kan naturligtvis vara någon tätning eller rörkoppling som har börjat läcka också.. Sitter väl en gummipackning i kopplingen till flaskan, kolla så den är OK. och kolla över alla rör/slangar.
Sätt i en gaspatron utan att vrida på gasen. Spraya vatten blandat med lite diskmedel för att se om det bubblar någonstans.
Vrid på gasen och gör om läckagetestet.

Eller så köper du en ny. De är alldeles för billiga för att hålla på att felsöka.
Naturligtvis var plattan rättvänd. Det går inte få ner vredet heller om den är felvänd. Jag skulle packa ner den när jag kom på att ta en bild. Den här är använd ett par ggr så den är inte gammal heller. Har testat med vattenprayen men ser inget konstigt. Jag vet att dom ska vara säkra men jag kommer inte att försöka tända den igen utan att nån tittar på den. Men tack i alla fall.
S SCB skrev:
Har du använt spisen så som den visas på bilden?
Man ska vända plattan från transportläge till användarläget med distanserna uppåt så de heta förbränningsångorna kan vädras ut ordentlig.
Använder du den som den sår nu så vädras avgaserna genom spisen. Vissa modeller av de spisarna har en stump plastslang för gasen som då kommer att smälta.
Kan naturligtvis vara någon tätning eller rörkoppling som har börjat läcka också.. Sitter väl en gummipackning i kopplingen till flaskan, kolla så den är OK. och kolla över alla rör/slangar.
Sätt i en gaspatron utan att vrida på gasen. Spraya vatten blandat med lite diskmedel för att se om det bubblar någonstans.
Vrid på gasen och gör om läckagetestet.

Eller så köper du en ny. De är alldeles för billiga för att hålla på att felsöka.[/
 
Men varför väljer du att visa en bild på en helt felkonfigurerad gasplatta om du vill ha hjälp? Det du visade saknade förutsättningar att funka.

Mitt råd: dumpa din gasplatta på tippen, skaffa en ny på Jula / Biltema för en tvåhundring. Problem solved.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.