Funderar på portabel AC till sommarhuset, men vill inte göra hål i väggen för utgående varmluft och gillar inte tanken på dörr eller fönster på glänt för slangen. Har en kamin centralt placerad. Kan man dra ut varmluften via den skorstenen? Hur lång kan i så fall slangen vara? Är säkert 6 meter från det aktuella rummet till kaminen.
 
Inget svar på din fråga, men tänk på att dessa portabla maskiner brummar och låter rätt så mycket och ger relativt lite kyla.
Den bästa lösningen får du med en vanlig värmepump. Den ger bra med kyla och låter inte så mycket.
På vinter ger den sedan värme till ditt hus.
Ska du leta bottenpriser så får du en maskin, exkl. inst. för 8000 kr hos ex. Jula.
 
  • Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
G Goggles skrev:
Kan man dra ut varmluften via den skorstenen? Hur lång kan i så fall slangen vara? Är säkert 6 meter från det aktuella rummet till kaminen.
Jag har fått för mig att de är känsliga för motstånd i utblåsningsröret och tror inte din lösning skulle fungera bra. Jag skulle göra en skiva passande en fönsteröppning och göra hål i skivan för slangen. Dörr eller fönster på glänt är ingen bra lösning då värmen kommer in i "glipan".

Tänk på att motsvarande volym luft som blåses ut måste komma in någonstans. Är det varmt ute blir det varm luft som sugs in. Bäst är om någorlunda sval luft från "skuggsidan" kan sugas in.

Men som redan skrivits, portabla "lufttjuvar" är en nödlösning som förvisso kan göra nytta men en riktig tvådelad värmepump är mycket bättre.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har fått för mig att de är känsliga för motstånd i utblåsningsröret och tror inte din lösning skulle fungera bra. Jag skulle göra en skiva passande en fönsteröppning och göra hål i skivan för slangen. Dörr eller fönster på glänt är ingen bra lösning då värmen kommer in i "glipan".

Tänk på att motsvarande volym luft som blåses ut måste komma in någonstans. Är det varmt ute blir det varm luft som sugs in. Bäst är om någorlunda sval luft från "skuggsidan" kan sugas in.

Men som redan skrivits, portabla "lufttjuvar" är en nödlösning som förvisso kan göra nytta men en riktig tvådelad värmepump är mycket bättre.
Tack för bra svar!
Då blir det nog en luft-luft-värmepump till vintern och som sedan kan bli kylare nästa sommar. Denna sommar får vi klara oss med flöäktarna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.