Hej,

Shoppat hem en portabel ac som va lite större än jag tänkt o har lite trubbel med var/hur jag ska dra ut frånluftslangen.

1. Är ganska självklar, ut genom fönstret. Problemet är att det är tajt på denna sidan sängen och sängen går inte att flytta. AC'n får helt enkelt inte plats mellan säng o fönster.

2. Ut genom ett tilluftsintag. Isåfall får ac'n stå på en piedestal i hörnet. Trångt med slangböj men kan kanske funka.

3. Här finns betydligt mer plats o här skulle ac'n stå bäst (uppe på en hylla så slangen når utloppet) både estetiskt o utrymmesmässigt. Slang ut genom frånluftsgallret, kan snickra nån adapter så det blir tajt. Det här är gamla köket så det är en frånluftskanal som satt ovanför spisen. Vi bor överst o varm luft stiger väl så ser risken att värma grannarnas lägenheter som ganska liten.

Rummet är ganska litet, ca 10 kvadrat, tanken är att köra ac en stund innan läggdags o sen stänga av den.

Tar tacksamt emot feedback på detta och särskilt #3

Sovrum med säng vid fönster markerat som "1" och hörna med bokhylla markerad som "2".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Portabel AC i sovrum med frånluftsslang riktad mot frånluftsgaller på väggen, oordnad säng, växter och siffor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En väggmonterad frånluftsgaller i metall med damm och spindelnät, potentiell utblåsningsplats för portabel AC.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag hade valt frånluftskanalen. Då hindrar du inte till-luften och förhoppningsvis går det rätt upp till takhuven. Blir jättebra(y)
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
Dra den inte till tilluftsintaget, då kommer du inte få någon ny och fräsch luft i sovrummet.
 
Jag hade kastat ut duntäcket och sovit med bara linnetyg och lämnat tillbaka aggregatet
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Jag hade kastat ut duntäcket och sovit med bara linnetyg och lämnat tillbaka aggregatet
Sover ovanpå eller bredvid täcket när vi har 28 grader i sovrummet vid midnatt som förra veckan. Problemet är att vinden ovanför är oisolerad o blir bastuvarm på sommaren, så även när tempen gått ned ute fortsätter vinden trycka ner värme till oss. Blåser det från fel håll (eller inte alls) så vädrar det inte ur överhuvudtaget trots helöppna fönster o genomgående lägenhet o dubbla fläktar i vindriktningen.
 
Efter att ha pratat med föreningens vaktmästare blev det bestämt att dra utblåset via frånluftventilen.

Så, idag har jag snickrat ihop en liten adapter som ska sitta över gallret. Sitter med neodymmagneter så enkel att ta bort när hösten kommer. Slangen sitter presspassad i runda hålet.
Handgjord träadapter med rund öppning och neodymmagneter mot en grå textilbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handgjord träadapter med utblåshål och neodymmagneter för ventilationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flexibel vit ventilationsslang monterad på en vit frånluftventil med en adapter, fäst med magneter i ett takhörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stefan N Eriksson och 10 till
  • Laddar…
Snyggt snickrat(y)
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
Efter att ha stått på ett väldigt provisoriskt lådtorn ett par dagar har ACn nu fått ett snabbkomponerat underrede. Hurtsar som stod i bra att ha högen på vinden har målats vita o till det har det snickrats ett underrede i alm, samma träslag som sängen.

Nu står den så lågt det går, lägre ner så räcker inte slangen.
Vit luftkonditioneringsenhet placerad ovanpå ett nytt vita hurtsar med underrede av almträ, bredvid en grön växt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.