Hallå!

I år har vi äntligen skaffat en portabel AC. Vi har haft sommardagar med närmare 30° i sovrummet när vi ska lägga oss, och det fungerar verkligen inte för mig.

Huset är från 60-talet med självdragsventilation och har därför inga friskluftsventiler på entréplan, utan friskluften tas in via springorna i dörrar och fönster. Vi upplever lite unken luft i sovrummet på mornarna och därför har det alltid snurrat en tanke om att ta upp ett friskluftintag, men jag har dragit mig för det pga ljudinsläppet som dessa innebär.

Nu måste ju ändå AC:ns utblås lösas och då tänkte jag försöka få till en lösning med en väggenomgång som på sommaren agerar AC-utblås och på vintern friskluftintag. Dock vill AC:n inte ha för stora böjar på sin utblåsslang, så ett luftintag högt upp på väggen är inte optimalt (och det blir ju rätt opraktiskt (och fult) med en slang som ska högt upp på väggen). Därför funderar jag nu på nackdelarna med att ha ett friskluftsintag ganska nära golvet. Jag inser givetvis att det blir kalldrag längs golvet och det blir inte samma cirkulation som om intaget sitter ovan/nära ett fönster med radiator under, men finns det andra nackdelar?

Fönsterkit för slangen är inte ett alternativ för oss, bara så det är nämnt.
 
A
Portabla ac är verkligen inte bra,all luft som du trycker ut genom slangen måste komma in lika mycket varmluft någon annanstans(mycket luft!) Det blir otroligt oeffektivt,tex julas billigaste llvp hade varit hundra gånger bättre och billigare i drift.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Portabla ac är verkligen inte bra,all luft som du trycker ut genom slangen måste komma in lika mycket varmluft någon annanstans(mycket luft!) Det blir otroligt oeffektivt,tex julas billigaste llvp hade varit hundra gånger bättre och billigare i drift.
Det må så vara...men nu har vi denna och behöver lösa utblåset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.