Hej!

Vi håller på renovera vår lägenhet från 40-talet, har tagit bort gammal tapet och hittade en väldigt porös vägg under, gjord av lättbetong gissar jag. Det fins större, upp till 5 cm djups hål i den och sedan vissa delar låter "håligt" när man knackar på den.

Från denna forum har jag förstått att laga hålen kan man göra hyfsat lätt med gipsbruk/gipsputs. Sedan har jag läst på flera ställen att det kan vara ett bra alternativ även för hela väggen, mtp att den är väldigt ojämn och jag är rädd att spacklet kommer inte inte fasta ordentligt utan bara dra ut mer material från väggen. Jag tänker att i värsta fall, om den inte blir tillräcklig slät, så bredspacklar vi med finspackel sedan och slipar inför målning.

Är det något som man rimligen kan utföra själv utan större erfarenhet? Vad ska man tänka på? Behöver man lägga in putsskenor på något vis först? Finns det gipsputs som går att slipa?

Tack på förhand!
 
  • Porös lättbetongvägg med hål och skador, rester av tapet och ojämnheter synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mja, jag skulle nog ”spackla” med t ex Husfix, cement eller finbetong. Risken är som sagt annars att det släpper i hålen.
 
  • Gilla
akerenyi
  • Laddar…
Tack för svaret! Jag köpte också husfix i första hand men ej öppnat den än och sedan såg en del diskussioner på detta forum om att laga hål i porös lättbetong vägg och nästan alltid verkar det finnas en del som rekommenderar att satsa på gipsputs istället, t.ex här:

https://www.byggahus.se/forum/threads/tips-pa-vilket-material-att-laga-hal-i-vaegg-bild.249383/

Och då läste jag att man kan tom använda samma material istället för spackel för att måla ovanpå sedan och därmed blev jag inspirerad :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.