Hej,

Håller på med renovering av tvättstuga i ett 20-talshus och började riva den gamla bänken och bakom den hittade jag resterna av ett gammalt bykkar (se bild 2).

Jag hyrde en Hilti 1500 och tog bort det resterna av karet (se bild 1).

Det är först nu i efterhand som jag börjar förstå varför delen av det gjutna karet lämnats kvar. Det visar sig att bakom karet är grunden oerhört porös och stenar lossnar bara man petar på dom (se bild 3).

Jag hade bara tänkt lägga lite puts men nu känns det som grunden måste stabiliseras innan jag går vidare. Vad tror ni om saken?
 
  • Efter.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Före.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Porös grund.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Ser att du inte har fått något svar här än. Jag är "ganska duktig" inom området men vågar inte råda då detta kan vara ganska allvarligt.
Finns det någon annan på forumet som kan ge svar?
Får du inte svar här så rekomenderar jag dig att kontakta en expert som kan hjälpa dig. Jag tror absolut någon bör titta på det innan du lägger på putsen.

Mvh

Stefan
 
Hej, jo det var lite skralt med kommentarer men jag följer ditt råd och tar kontakt med expertis. Återkommer senare till forumet med uppföljningen.
 
Ja gör det.

Tror det är så skralt för att ingen riktigt vågar "ta ansvar". Tänk om våra råd är fel i detta läget, och de blir lätt fel om man inte varit på plats och sett hur det verkligen ser ut.

Lycka till och hoppas att det inte blir en för stor åtgärd.
 
För att knyta ihop säcken så tänkte jag ändå berätta vilken åtgärd jag valde att göra. Kontaktade en byggkonsult som inte överdrev situationen. Jag tog bort lösa stenar och poröst bruk med en mejselhammare. La sedan först på A-bruk i de ca 15-20 cm djupa hålen i grunden över ett område som ungefär motsvarade en större lax. Sedan ett lager C-bruk som puts och över det färg. :rolleyes:
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.