Nu är jag trött på det porlande elementet som jag försökt lufta. Det går inte, verkar vara stopp någon stans så jag skruvade bort luftningsventilen. Det hjälpte inte och det är inga problem med luftningsventilen. Är det någon som har något förslag på hur jag löser det?
 
  • Element med avtagen luftningsventil som användaren försökt lufta utan framgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Kolla systemtrycket!
Stäng av pumpen innan du luftar.
 
Trycket Ok inga problem att lufta alla andra element, men detta verkar vara tätt i avluftningen.
Jag funderar på om röret som är inskruvat i gaveln täcker för avluftningen. Min lösning är i så fall att hitta en borrmaskin med vinkelhuvud och borra ett litet hål eftersom det är trångt till fönsterbrädan. Vill inte tappa systemet igen.
 
  • Element nära fönster med påskruvat rör som kan täcka för avluftningen, trångt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer det luft ur ventilen eller inget , kan vara tätt i hålet där den sitter, nollställ trycket i systemet och ta bort ventilen, det finns nya att köpa och kostar inte många kronor
 
Jar redan haft bor hela ventilen och den funkar gick att se helt igenom när jag tog bort skruven. Trycket var på hela tiden för jag tänkte lufta på det viset men inget hände. Det är nog stopp ner till elementet men är det någon som vet hur det brukar se ut. Jag är rädd att röret till termostaten kar blockerat avluftningen.
 
Passa dig noga för att skruva bort något på ett element med tryck i systemet , när något släpper så kommer det myyyycket skitvatten ( svart ) och en ommålning av rum/tak blir det :worried: klart ska du måla om så gör det ;). Du säger tagit bort , men är det öppet i hålet, inte säker men det kan vara ett hål i vinkel in till vattendelen , blåsa med kompressor kan gå eller om det går med något trådllknande att rensa
 
Har du testat stänga av termostaten allt som går, alternativt öppna allt som går medans du luftar. Jag har ett element som beter sig som om luftningen vore tät. Men vrider jag termostaten i ena ändläget börjar det oftast pysa ut luft ur luftningen. Sedan kan jag få lov att vrida termostaten åt andra hållet för att den sista luften ska pysa ur. För lite vatten i systemet har också varit en orsak någon gång då mitt element sitter på övervåningen och jag har öppet system. Trots att det här elementet är lite mindre och har luftningen lägre än alla andra element på övervåningen är det det enda som porlar ibland hos mig.
 
Nu är det löst.
Vet inte varför men lät avluftningsventilen stå öppen när jag var hemma och efter ca 2 veckor var hela elementet varmt och inget porlande. Jag har senare fått lufta ett element på övervåningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.