På många ställen är det små håligheter i spacklet efter att hantverkaren varit framme, ungefär som små porer se bild nedan. Någon som vet vad det beror på? Det är så även på några få ställen där vi spacklat själva men inte alls i samma utsträckning som där hantverkaren spacklat, kommer det täckas av grundfärgen?

DSC_0321.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


edit: Både vi och hantverkaren har använt Mediumfint spackel
 
Luftbubblor i spacklet som beror på att han inte bearbetat spacklet tillräckligt. Hade han bearbetat spacklet så hade bubblorna försvunnit snabbt.
Kommer inte att täckas, ska det försvinna så måste man spackla över blåsorna en gång till.
 
Det där brukar jag också ha problem med. Sjukt irriterande. Finns det något spackel man inte måste "knåda" mellan spacklats för att slippa bubblor?

Alcro lätt hand har bubblor. Man måste spackla igen dom.
 
Man ser ju tydligt bubblorna när man spacklar så att lämna dem är bara slarv. Ser man bubblor i spacklet så får man gå över några gånger till med spackeln. Jag brukar "skrapspackla" över partiet med bubblorna så jag får upp en hög spackel och sen bre ut det igen. Det kan behövas några varv innan de försvinner.

Jag hade någon burk Beckers spackel tror jag det var som var hopplöst. Till slut tog jag betongvispen och blandade spacklet i burken för att få ur den mesta luften.
 
Klart det är slarv av en hantverkare men när man själv snabbt och lätt vill klara av ett delmoment i ett bygge blir man trött på att dra fler gånger än vad som känns rimligt på kanske 50m gipsskarvar. Men nu när jag tänker på det kanske man tjänar på att spackla så det blir bubblor och sen i varv två eller tre kanske dom fylls igen ändå.
 
anders07 skrev:
Jag hade någon burk Beckers spackel tror jag det var som var hopplöst. Till slut tog jag betongvispen och blandade spacklet i burken för att få ur den mesta luften.
Det är just beckers medium vi har
 
S
AndersMalmgren skrev:
Det är just beckers medium vi har
är tänkt å måla på detta eller skall det slipas ?
 
Slipas och målas
 
S
men då kanske hen tar ett varv till om porerna syns efter slipning
 
Vi sparkade hantverkaren för vi var inte nöjda med finishen så fixar det själva. Det var så mycket så jag undrade vad det beror på
 
S
har aldrig fått såna porer själv å jag har då använd färdigt spackel medium.
slipa och se om det behövs mer spackel
 
Jag brukar köra med rollbart spackel (fast med spackel och inte roller) om jag ska bredspackla stora ytor. Det är mycket lättare att få ut och också lätt att slipa. Dock brukar jag få köra tre vändor då...

I tak har jag använt badrumsspackel som är väldigt lättarbetat men man får vara försiktig med mängden då det är lite hårdare att slipa, men med en giraff går det bra. Sen är det ju betydligt dyrare också så man behöver ju överväga om det är värt det... :surprised:
I vårt hus kan jag tydligt se lite skavanker i taken i rummen där jag använt vanligt spackel men där jag kört med våtrumsspackel är det betydligt mindre "fel", eller t.o.m. inte några alls... sen om det beror på spacklet eller att tekniken förbättrats låter jag vara osagt... :)
 
SBH skrev:
har aldrig fått såna porer själv å jag har då använd färdigt spackel medium.
slipa och se om det behövs mer spackel
man får sånna porer i spacklet om man har tapetspärrat tapeten och det spelar ingen roll vad du har för spackel.. rullspackel så får du mindre porer i
Men ska man ha det bästa resultatet så ska man sätta fiberduk så får man en bättre yta som blir hårdare än man målar direkt på spacklet och då spelar dom där små porerna ingen roll för dom är så små och försvinner med duken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.