Hej!

Jag ska installera automatiskt bevattning av gräsmattan pga. återkommande problem med att gräs i en slänt torkar och dör. Vi vill ha kvar slänten, dels för att vi tycker att den ser trevlig ut och dels för att barn tycker att den är rolig, så det får helt enkelt vara värt lite jobb.

Vi har bara kommunalt vatten, så det är lite begränsat vad det gäller flöde/tryck vid utkastaren.
Flödet är ca. 20L/min när jag provfyllde en hink.

Så till frågorna.
1. Jag har nog bestämt mig för Gardenas turbosprinklers. Deras modell t380 får vi ut 11m räckvidd när bara en körs och vid drift av 2st samtidigt når de ca. 8m. På ett ställe hade jag velat köra 3st samtidigt, är det bättre att ta T200 istället för T380 då, med tanke på räckvidd/spridning?

2. För automatiskt styrning och uppkoppling mot smarta hem, så har gardena ett system (Smart Irrigation Control + gateway). Är det bra eller rekommenderar ni något annat?

3. Är Gardens 24v ventiler bra?
 
B Björn4321 skrev:
Hej!

Jag ska installera automatiskt bevattning av gräsmattan pga. återkommande problem med att gräs i en slänt torkar och dör. Vi vill ha kvar slänten, dels för att vi tycker att den ser trevlig ut och dels för att barn tycker att den är rolig, så det får helt enkelt vara värt lite jobb.

Vi har bara kommunalt vatten, så det är lite begränsat vad det gäller flöde/tryck vid utkastaren.
Flödet är ca. 20L/min när jag provfyllde en hink.

Så till frågorna.
1. Jag har nog bestämt mig för Gardenas turbosprinklers. Deras modell t380 får vi ut 11m räckvidd när bara en körs och vid drift av 2st samtidigt når de ca. 8m. På ett ställe hade jag velat köra 3st samtidigt, är det bättre att ta T200 istället för T380 då, med tanke på räckvidd/spridning?

2. För automatiskt styrning och uppkoppling mot smarta hem, så har gardena ett system (Smart Irrigation Control + gateway). Är det bra eller rekommenderar ni något annat?

3. Är Gardens 24v ventiler bra?
Har inte koll på Gardenas sprinkler men har undet denna sommar kopplat in 9 st 24v ventiler, de styrs av 2 st Sonoff 4ch Pro som jag har flashat om med ESPHOME, samt en kompletterande Shelly 1 - inte ännu omflashad.
Lyckades även att lyfta in Gardenas trådbundna fuktsensensor, den också avläst av med ett ESP-kort.
Hade jag vetat i vintras hur systemet skulle komma att växa, från 3-4 ventiler till 9 hade jag kanske valt enannan HW för de potetialfria reläerna, men detta duger.

Alltihopa styrs med Home Assistant genom en färdig plugin (som står för scchemalogiken), med andra ord skippade jag Gardenas gateway (finns plugin för det också).

Har som sagt inte haft ventilerna igång mer än denna säsong, så det är lite för tidigt att säga hur de åldras. De verkar inte vara speciellt avvikande prismässigt, de går att tvångsöppnas manuellt - bra med tanke på dränering över vintern.

Schema:
Skärmdump av bevattningsschema i en app med zoner och tidsinställningar för en trädgårdsbevattningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ventiler:
Skärmdump av en bevattningsschema-app som visar olika bevattningstider och zoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tajjson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.