Vi har en STOR poppel ungefär 5 meter från husknuten. Lättbetonghus med betonghålsten som grund (krypgrund). Jag ororar mig för att poppelns rötter gör skada på husgrunden men samtidigt är den vacker och ger välbehövlig skugga på huset. Vad ska jag göra - kapa eller behålla? Kan poppeln ha nått sin maximala storlek (och därmed också maximal utbredning av rotsystemet) eller kommer den att fortsätta försöka leta sig in i huset?
 
Poppel är en av de värsta träden när det gäller rotsystemet. De sprider sig långväga och ställer därmed till det för grunder, mark o avlopp. Hade jag haft den på min tomt hade den varit fälld redan.
Vad jag vet så är en poppel inte tänkt att stå mer än ett par år om den finns nära bostadshus, man satte sådan för att snabbt få grönska men sedan skall de fasas ut.

I stockholm måste man söka tillstånd hos länstyrelsen för att fälla en poppel.
 
Tillstånd hos länsstyrelsen? P g a att den stter igång och skjuter rotskott då man fällt den eller för att de är "fridlysta" på något sätt?

Vi har bara ägt huset i mindre än ett år och poppeln har väl säkert stått här i 20-30 år. Vi är väldigt kluvna ang hur vi ska göra med den men kanske är oron för vad den ska ställa till med inte värd skuggan som den ger.
 
jag vet faktiskt inte men så är det i stockholm.
har kanske med att göra med fågelbon?
 
Jag instämmer till Fabrikör stavas inlägg, vi hade ett jobb som innebar att vi skulle "dra av" en typ 400 m2 stor yta med grävmaskin där det stod tre popplar. Det var faktiskt bland det jävligaste jag skådat, rotsystemen är frutansvärda, eller fantstiska, beroende på hur man ser det...

Ska du fälla vore det klokt att ex ringbarka innan, annars får du röja 2500 rotskott varje år...
 
Rebeckaf skrev:
Tillstånd hos länsstyrelsen? P g a att den stter igång och skjuter rotskott då man fällt den eller för att de är "fridlysta" på något sätt?

Vi har bara ägt huset i mindre än ett år och poppeln har väl säkert stått här i 20-30 år. Vi är väldigt kluvna ang hur vi ska göra med den men kanske är oron för vad den ska ställa till med inte värd skuggan som den ger.
Du kan läsa mer på naturvårdsverket ang. tillstånd eller ej. Det rör sig förmodligen om "skyddsvärda träd"...
Men du lär inte ha något problem att få tillstånd om du bara hänvisar till att din fastighet far illa. Sedan spelar det nog roll var du bor. Vissa områden i stockholm får du inte fälla en tall (ex. gamla Bromma) eftersom de anses tillhöra en del av områdets karaktär..

Mer byråkrati än vad du kan ana!
 
Jag bor i Örebro län och en bit ut på landet så jag har väldigt svårt att tro att jag skulle behöva något tillstånd att ta ner trädet. Men det är väl bäst att kolla upp det i alla fall.

Vi tänkte köra ecoplugg (antar att det krävs ett oanständigt antal) för att försöka få rotskotten att ta det lite lugnt.
 
Då ska det nog inte vara ett problem, det kanske inte ens är ett detaljplanelagt område?
 
Rebeckaf skrev:
Vi tänkte köra ecoplugg (antar att det krävs ett oanständigt antal) för att försöka få rotskotten att ta det lite lugnt.
Bra idé!
 
Nej, inte detaljplanelagt. Och jag är helt övertygad om att länsstyrelsen inte har en aning om huruvida vi ha en poppel (eller 100). :)

Så alla röstar för att den ska bort alltså. :(
 
Göran.W
Japp ta bort den men se för guds skull till att ta död på den innan du fäller den annas börjar det växa poplar i hela trädgården.
Lämpligt kan vara att banka in en hög eco plugg eller borra några hål och hälla roundup i dom.
 
INNAN jag sågar? Tänte borra hål i stubben och sätta ecoplugg. Borde inte det fungera?
 
Ta död på den i år, prova alla sätt. Kolla nästa vår om den är död och sen sågar ned den. Träd kan överleva mycket, så var på den säkra sidan. Lycka till..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.