Någon som vet vad detta kommer ifrån? 1800-tals hus, oisolerade vindsrum. Minst sagt god ventilation på vinden, man känner vinden när det blåser ute om man säger så.

Torra, krispiga precis som popcorn, fast mindre!
Luktar inget...

pop.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

pop2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som rester från en kokong. Har vi nån biolog här ?
 
Har problem med vindsflugor som måste gasas varje år, kanske härrör från dessa?
 
Vilken lockande rubrik :)
 
ayay85 skrev:
Har problem med vindsflugor som måste gasas varje år, kanske härrör från dessa?
Kan man gasa vindsflugor? Hur gör man då? Har också 1800 tals hus med gott om vindsflugor som jag gärna skulle slippa..
 
swirve skrev:
Kan man gasa vindsflugor? Hur gör man då?
...
Enda sättet är nog att stänga till, och på ett par år är de borta.
De kommer väl in på hösten för att övervintra i dörr- och fönsterspringor.

Så här har det varit hos oss:
Huset är byggt för fem år sedan. Första och andra vintern var det gott om vindsflugor och även guldögonsländor.
Guldögonsländorna även nere i den uppvärmda bostaden.
De senare visserligen väldigt söta, men ...
Sedan har flugor och sländor försvunnit, och vinden (och bostaden) är fri från insekter.
Men, vi har ingen ventilation på vinden.
Har en s.k. klimatvind utan takfots- och nockventilation, så inga nya flygande kryp kommer in.
 
Japp men du får betala extra för det, räknas inte som skadedjur. Vi använder Inspectera (som nyligen bytt namn till något annat jag inte kommer ihåg nu) Avtalet kostar 990kr/året då kommer de vid behov. Brukar ringa in dom 2ggr/året för gasning av flugorna. Det blir inte alls lika många flugor som förr så jag tycker det är bra. Inte så kul som vi hade det innan med säkert 150 flugor på övervåningen varje vecka under vår/sommaren...
 
ayay85 skrev:
inte så kul som vi hade det innan med säkert 150 flugor på övervåningen varje vecka under vår/sommaren...
Men...
Var tar ni in alla flugorna?
Är det inte där problemet finns?
 
Är det bara popcornen som är problemet så hade inte jag gjort något. Huset är gammalt och har klarat sig fram till nu med popcorn, världskrig, oljekris, IT-boom mm så jag hade satsat mina resurser på annat håll. Och då är jag ändå biolog... ;-)
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
Ja flugorna kryper in vid takfoten skulle jag gissa, finns gott om springor lite överallt. Med närliggande hagar och bondgård så finns det god tillgång på flugor. Att täta dessa springor är näst intill omöjligt. Flugorna lägger ägg i isoleringen som sedan kläcks när värmen kommer. Gasen dödar även alla flugägg.

Nej popcorn är inga problem och det är ju inte ens fastslagit att det har med flugorna att göra. Detta blev visst en flugtråd trots att det inte finns något fastslaget samband :)
 
Tack för infon där! kanske får ringa inspectera och höra vad de sägee. Att täta min fasad med 130 år gammal liggande panel lär inte vara görbart.
Vad popcornen är har jag ingen idé på tyvärr..
 
är det inte bara strunta i det? Stäng vindsdörren och gå ner och fundera på nåt annat istället.
 
Hos mig så är det alltså vindsrum/kallutrymme det handlar om, alltså 4 rum, ett i varje hörn på övre våning. Rätt viktigt yta att komma åt alltså.
 
Du kanske kan använda nånn spray. Finns ju mot flugor, getingar mm.

Vanlig hårspray funkar förresten bra mot getingar. Dom dimper ner direkt. Testa gärna men ni får göra det på egen risk!!
 
swirve skrev:
....Att täta min fasad med 130 år gammal liggande panel lär inte vara görbart.
...
Kanske det går att sätta insektsnät från insidan.
En rulle nät, en ask klammer och en häftpistol.
Att det är liggande panel tror jag till och med gör det hela enklare.
Vad är det för tak, undertak alltså?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.