Hej!
Vår VVS-firma misstänker att poolvatten har kommit in i värmesystemet (via en trasig poolvärmeväxlare) och detta har i sin tur gjort så att värmepumpens kondensator har gått sönder.
Vi har en folkpool 4*8m, saltvatten med klorinator, som värms via bergvärmepump (Thermia Diplomat converter tre år gammal) i huset samt poolvärmeväxlare (Max Flo titanium) vilket tidigare har fungerat fint. Bergvärmepumpens garanti har precis gått ut.
Den trasiga kondensatorn byttes, men efter bytet gick de sönder nästan omedelbart igen. VVS’aren misstänker då tydligen att poolvärmeväxlaren har gått sönder/börjat läcka inuti och detta har lett till att ”pool-vatten” in i husets cirkulation och lett till att kondensorn i bervärmepumpen har gått sönder då de ej tål poolvattnet.
Han gjorde ett lite otydligt trycktest av poolvärmeväxlaren som enligt honom tydde på läckage. Jag fick dock ej intrycket av att han var särskilt säker på sin sak. Min fråga är; har någon varit med om liknande problem och vet någon hur man säkert kan säga om det faktiskt är poolvärmeväxlaren som läcker? Går det att mäta vattenkvalitén i värmesystemet för att se om det är kontaminerat? Jag har mätt med pool-stickor som inte visar något utslag för salt eller klorin. Det är samma som kranvatten.

Till saken hör ju att om det faktiskt är poolvärmeväxlaren så täcks det ej av hemförsäkringen och firman som nyligen installerade bergvärmepumpen tar heller inget ansvar för att det direkt gick sönder igen.
 
Har det läckt in salt polvatten borde det definitivt indikera förhöjs salthalt i värmesystemet vid test.
 
Ja det borde vara enkelt att mäta om det är salt och klor i värmevattnet.
 
Jag vet att både klor och salt påverkar lodet i normal plattvärmeväxlare ganska snabbt, så det är i alla fall möjligt att ett läckage från poolväxlaren kan förstära växlaren i värmepumpen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.