Hej,
Har en 9kubik pool med Sandfilter som har flödet 8327l/timme. Köpt en begagnad poolvärmepump som är för pooler 20-30kubik och fick med en bypass, tyvärr läckte den i två skarvar och behöver isåfall göras om helt om jag ska använda den. Säljaren hävdar att det går bra att köra utan då jag har sån liten pump till sandfiltret, kan det stämma?

Pumpen pumpar 8327l/timme och värmepumpen vill ha 1730l/timme. Vågar man köra pumpen direkt genom värmepumpen tills man fixat bypass eller kan man skada värmepumpen?

Bifogar specifikationerna för pump och värmare.
 
  • Teknisk specifikation och dimensioner för en värmepump på svenska med ritningar och tekniska värden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk manualbild som visar specifikationer för ett sandfilter till pool. Mått och kapacitet anges.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har inte sett några pumpar som visar flödet. De visar oftast in och ut temperaturen och för att de ska jobba effektivast så ska bypass ställas in på vad tillverkaren rekommenderar. I mitt fall då är det 2-3 grader som är optimalt.

Det som händer om du kör utan bypass är väl att det blir för högt flöde genom värmaren och att den inte effektivt kan värma upp vattnet och att den jobbar med Max effekt hela tiden. Jag kan inte se att det skulle skada värmaren.

Kör igång den och kolla vilken temperaturskillnad på in och ut du får och jämför med vad som anges i manualen.

Går det inte att täta den bypass du har eller är det o-ringarna som läcker vid vreden?

Manualen säger också att det är nödvändigt med bypass så det är bara att åka och köpa en ny på en poolaffär och sätta dit som jag ser det.
 
Redigerat:
T t3o skrev:
Har inte sett några pumpar som visar flödet. De visar oftast in och ut temperaturen och för att de ska jobba effektivast så ska bypass ställas in på vad tillverkaren rekommenderar. I mitt fall då är det 2-3 grader som är optimalt.

Det som händer om du kör utan bypass är väl att det blir för högt flöde genom värmaren och att den inte effektivt kan värma upp vattnet och att den jobbar med Max effekt hela tiden. Jag kan inte se att det skulle skada värmaren.

Kör igång den och kolla vilken temperaturskillnad på in och ut du får och jämför med vad som anges i manualen.

Går det inte att täta den bypass du har eller är det o-ringarna som läcker vid vreden?

Manualen säger också att det är nödvändigt med bypass så det är bara att åka och köpa en ny på en poolaffär och sätta dit som jag ser det.
Det är limningarna mellan koppling och rör som läcker, vet inte om man kan limma om limmade kopplingar?
 
Det får man isf såga av och skarva på nytt.

När cirk. Pumpen vilar så kan du slipa rent där det läcker och lägga silikon. Se till så det härdar ordentligt innan du kör igång pumpen igen vilket det bör göra på 8-10 timmar. Borde låta dig köra denna säsong så kan du fixa läckaget ordentligt i vinter.
 
  • Gilla
ranzor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.