Har problem med min värmepump till poolen, Blackline Hydropro 10kw.
Pumpen går och fläkten snurrar på, när graderna kommer upp i satta 27 stannar fläkten men pumpen fortsätter jobba - på några minuter bildas massor av is.
Detta började igår, innan dess har både fläkt ocv pump stannat samtidigt och allt har funkat jättebra hela sommaren.
Pumpen är inställd på att gå igång vid temp under 25 och stängas av vid uppnådda 27.

Jag försöker stänga av pumpen med on/off knappen på displayen men pumpen svarar inte. Jag tvingas nu drar ut sladden för att själva pumpen ska stanna helt och tystna.

Märkligt - vad kan vara fel? Den vämer som den skall och har gjort hela sommaren, den vill bara inte stanna helt ocv hållet.
 
Eftersom kompressorn inte vill stanna så har säkert ett relä/kontaktor svetsat och släpper inte, hur mycket vet du om EL och har du manualen till den. Jag kollade upp den och ser att det är en brun ledning som kommer från ett relä/kontaktor till kompressorn, tas den bort så stannar säker komp och då har kanske det relät/kontaktorn svetsat
 
  • Gilla
johan88
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Eftersom kompressorn inte vill stanna så har säkert ett relä/kontaktor svetsat och släpper inte, hur mycket vet du om EL och har du manualen till den. Jag kollade upp den och ser att det är en brun ledning som kommer från ett relä/kontaktor till kompressorn, tas den bort så stannar säker komp och då har kanske det relät/kontaktorn svetsat
Svestar = sitter fast/släpper inte? Jag är knappt hobbyelektiker men lite kan jag nog mecka och skruva. Manualen har jag kvar... ska kolla upp och se om jag finner den bruna sladden. Antar då att det är det ”svetsade” relät som ska bytas ut?

Tack för svar, återkommer när jag gett mig på sladden imorgon när det ljusnat.
 
  1. Enligt manualen så finns ett EL-schema i underhållslådan eller på insidan av EL-boxen, just den är för din VP, ta ett foto på schemat resp. rakt in i EL-lådan så kan det gå att se var det sitter. Det med svetsa eller en spole har svält så det inte kan släppa. tänk dig, du ska släcka lyset med strömbrytaren, men det går inte, dom små kontakterna i brytaren har svetsat ihop eller ett annat fel, då är lampan tänd hela tiden
 
jag har denna manual som jag laddat ned... har även boken/manualen kvar... vilken sida hittar du info på... ska ut och och skruva så får vi se...

https://www.rubinpool.se/pub_docs/files/pdf/HYDRO-svensk.doc

Är det denna bruna sladd? Den märkt: L?

STORT TACK FÖR ATT DU ORKAR FÖRKLARA, går jag bet så får jag ringa en elektriker...
 
  • Instruktionsbilder för installation av vattenpump och elektrisk kabeldragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej inte den, det är inkommande, det är svårt att se kortet på bild ', bör vara ett foto i verkligheten på elektronikkortet. bild 5 i högra raden är kortet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.