Har en Intex ovanmarkspool som är 4.88x4.88m och 1m vattendjup, så ca 25m3 vatten. Har i dagsläget en Poolvärmepump från Jula på 6kW som klarar pooler upp till 25m3. Den klarar av att värma upp poolen till 30 grader men den får jobba för fullt dygnet runt för att hålla denna temperatur och det tar några dagar att få upp temperaturen vid uppstart på året så tänkte införskaffa en större.

Poolen kommer grävas ned en bit och byggas in med trall och då även lite isolering runt om det är möjligt, men det kommer nog inte ske i år om jag inte får något tokryck, så den står just nu ovan mark utan vindskydd.

Har även en Sandfilterpump Classic 300 som
"Detta system är lämpligt för bassänger upp till 20.000 liter och det är även möjligt att ansluta UV-ljus så att algtillväxten minimeras. Rengöringskapacitet på 4500 liter. timme vid driftstryck på 0,4 bar."

så denna skulle också behöva bytas ut till en större i år.

Försöker kolla runt lite men det är ju verkligen en stor djungel bland olika värmepumpar och sandfilterpumpar. Så tänkte fråga er om vad jag bör titta på.
Vill ju helst inte plöja ner 20-30.000kr på detta om det går att få det billigare, hur står sig dom mer "budget"-modellerna mot dyrare, klarar dom sig för det dom är byggda, eller måste jag gå på premiummodellerna?

Ge gärna tips på modeller samt även länkar till dessa så det är enkelt att kolla upp info och pris om dom.

Såhär ser värmaren, sandfilterpumpen samt poolen ut som jag har nu.
En Poolvärmepump från Jula på 6kW anpassad för ovanmarkspooler upp till 25m3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sandfilterpump för pool med filtertank och anslutna slangar på stabil bottenplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Intex ovanmarkspool med vatten, omgiven av trädäck och utrustning, med människor i vattnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har en liknande pool som ännu inte är monterad. Funderar på att ha en riktigt varm liten pool brevid istället. Tänkte försöka koppla poolvärmepump så man får ca 38 grader i lilla och 23 i stora. Någon som testat det?
 
Provar igen, är det någon som har lite tips på en värmepump och sandfillterpump som passar? Den jag har nu får jobba dygnet runt som sagt om det är under 30 grader i luften, vill ha en som klarar av att ge kring 28-31 grader i vattnet men ändå inte behöver stå och gå dygnet runt.

Samt sandfilterpump som är dimensionerat mot 25m3 istället för den jag har nu, den orkade inte riktigt hålla rent i poolen kändes det som även fast alla kemikalier var rätt.

Vågar man gå på t ex outl1's poolvärmepumpar eller liknande, eller kommer dom ge upp efter en kort tid tror ni? Samt blir det för klent med en 9kw för min pool, eller bör jag satsa på 11kw eller större? Ge helst tips på modeller som är bra av både pump och filter.
 
Vi har väl inte haft strålande sommarvärme senaste tiden direkt.
Har du solfolie på poolen när ingen badar? Överdrag?

Den mesta värmen dunstar uppåt så isolera sidorna gör nog marginellt.

Har en 10kW Brillix till vår 27m3 pool. Kör med en 750W pump (1hk) samt 45kg sandfilter.
Det är en pool från j-f fritid. Dom säljer pump och filter om det är av intresse.

Använder med solfolie under uppvärmningsfasen kombinerat med överdrag övrig tid.

Kommer byta ut Brillixen mot en Pahlén 10kW.
 
Nej inget sådant, ibland täcker jag med det medföljande skyddet men det gör inte någon större skillnad. Men 6kw är nog ganska klent då den tar 25m3 och då är det förmodligen räknat på en nedgrävd på som iaf har hyffsad skydd från vind.

Kommer skaffa bubbelplast för att hålla kvar värmen bättre i år. Men kommer ändå behöva uppgradera pumpen och frågan är om 9kw räcker eller om man bör gå högre för att slippa ha den igång dygnet runt.


Hur ofta kör du filterpumpen på 750w, eller låter du den gå hela tiden? Min 300 fick även den jobba dygnet runt vilket förmodligen inte var alltför bra.
 
Jag brukar låta pumpen/filtret gå 24/7.

En 9-10kW räcker är min uppfattning.
Jag ska försöka få loggning på vår pool-vp i sommar.
Min bild av dess gång är att den gått dygnet runt 2-4dygn vid uppstart upp till 28grader.
Sedan går den sporadiskt under sommaren.
 
Är du nöjd med värmaren annars? Låg ljudvolym och billig i drift?
Funderar själv på en likadan men till en mindre pool på 11 kubik.
 
Jag har en likande pool som dig men utan poolvärmepump. Funderar på att skaffa en. Men är lite nyfiken på vad det kostar att ha den igång under sommaren? mvh My
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.