Hej

Har letat i forumet men inte hittat något som berör detta ( kanske finns men jag orkar inte söka mer ).
Vi har en ovanmarkspool och fick av svärföräldrarna en liten värmare som man kan koppla in. Det som jag undrar över och vill ha svar på är att på värmaren så står det 220-240 V, 13 A samt maxeffetkt 3600W. Jag har i ett tidigare sked dragir fram matning till poolpumpen och lite mysbelysning runt denna, detta är gjort med EKLK 4x1,5mm2 kabel och denna sitter klamrad på väggen uppe vid takutsprånget och är från central ca 16m till poolen. I centralen ligger denna på en ensam 10A säkring som bara matar detta. Min fråga är, för jag har hört talas om 13A säkringar, att i samma central sitter det en för tillfället oanvänd 10A säkring. Kan jag byta denna mot en 13A och mata värmaren med och i så fall använda den "oanvända" ledaren i ovan nämnda kabel? Eller måste jag dra en ny separat kabel för värmaren? Funkar det med 13 A säkring i båda av fallen eller måste man gå upp till 16A och en ny 3x2,5mm2 kabel? Jag förmodar att när man krämar på värmaren allt vad den är värd så drar den väl 3,6 kW ( det finns olika temperaturer att välja från 10 - 40 grader ) och vi kommer nog inte köra den på max utan kanske på mitten ca 25 grader.

Hoppas ni förstår vad jag menar med mina frågor.

PS. Var får man tag i 13 A säkringar och passar dessa i befintliga passdel för 10A ? D.S
 
Jag skulle bytt till 2.5 mm2. Lika bra att göra det, du vet inte vad nästa pump eller pryttel till poolen behöver.
 
13A på 1,5 mm2 är bara aktuellt då du har dvärgbrytare (automatsäkringar), givet att förläggningssättet är OK. Om du har smältsäkringar är det bara att byta kabel.
 
13A smältsäkring (svart i bottenknappen) passar väl i en 10A botten eller?
 
OM du använder den fjärde ledaren i kablen så MÅSTE denna matas via en annan fas. Matar du båda ledarna från samma fas (även om det är från olika säkringar) så överbelastas nollan.
 
Om man lägger denna 16 meters kabel i ett rör och pumpar runt poolvattnet så kommer kabeln att utan vidare klara 16 A och man återvinner förlustvärmen.

Protte
 
Hmm.. undrar om EKLK är godkänd för det..
 
I skyddsrör i mark = blött

Protte
 
Lite skillnad på stömmande vatten och fukt dock. Tror inte jag skulle simma i den poolen..;)
 
Vad då för fjanteri, du badar väl i havet, du vet väl var ni får ström ifrån och var den kabeln ligger.

Protte
 
Jag bor på andra sidan ön! Här har vi bara ryska gasledningar. Man får låta bli att röka under vattnet.
 
EKLK . Fast förläggning, i rör, kanal, i eller under puts, samt upphängd i bärlina. Lämpad för inom- och utomhusbruk, dock ej i mark eller vatten.

Edit: UV-skyddad för utomhusbruk

Detta enligt Draka iaf
 
L
I =P/U 3600/240= 15 AMPERE. DET BLIR 2,5 mm2 TILL VÄRMAREN
 
Bra idé med att lägga kabeln i ett rör med pumpande vatten, då kanske man blir av med knottjävlarna iaf :)

Tanken var att de olika ledarna skulle vara på varsin fas, dvs en 10 A säkring för den ledaren som går till poolpumpen + belysning, pumpen drar bara 160W och belysningen ca 100W så det klarar sig, och en 13 A för värmaren enbart, inget annat på denna. Kabeln ligger som sagt uppe intill vägg under takutsprånget och är i skugga hela dagarna. Är det i så fall yttre värmen eller "förlustvärmen" iom att den är så lång som man ska oroa sig för?

Tackar på förhand för alla era svar !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.