Undrar om någon har erfarenhet av pooltak istället för traditionella poolskydd? Krävs någon typ av bygglov för pooltaken? Har surfat runt på nätet och bl.a. hittat fina höga (3 m) pooltak som bl.a. möjliggör sittplatser och inomhusbad regniga sommardagar (se t.ex. länken www.se.poolcover-ipc.com) och som även verkar kunna fungera som vinterförvaring av utemöbler. På bilderna ser de ut som mysiga upplysta växthus kvälls- och vintertid. Funkar de i Sverige? Risk för imma? Bökigt att dra undan? Andra för och nackdelar som ni kan dela med er av? Någon särskild leverantör ni kan rekommendera?
 
Kostnaden är väl den största nackdelen.
 
Så gjorde vi. Men det krävs ju då att poolen ligger nära huset. Men så lätt det blev att sköta poolen efter inglasningen.

Huset sålt nu.

F.d. poolman
 
  • P7140045.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad tjusigt det ser ut!!! Grattis! Vem anlitade ni som leverantör! Hur stor var poolen och vad kostade pooltaket - i runda slängar? Gick det på nedsänkta skenor? Var det automatiskt? Var det enkelt och smidigt att öppna upp? Vilken modell/höjd hade ni? Skulle ni välja pooltak igen om ni byggde en ny pool? Några särskilda tips inför ev. införskaffande? Tack på förhand!
 
Poolen byggdes 1978. 4 x 8 m. Vi placerade den vid husgaveln c:a 5 m från huset. 1990 efter många års tröttsamt arbete med rengöring, särskilt på våren, valde vi mellan att gräva igen eller glasa in. Som tur var valde vi rätt.

Det är alltså inte ett pooltak av den typ som du funderar på utan helt enkelt ett helglasat uterum som innesluter även poolen.
Badsäsongen utökades avsevärt och uppvärmningskostnaden minskade. Det blev sköna bad även i blåsigt väder.

Hela uterummet är 10 x 10 m och materialet kostade 30.000:-. Eget arbete med uppsättningen.
Glaspartier från Teknova i Vadstena.

Lycka till med att hitta rätt lösning för din anläggning!
 
Fantastiskt! Snyggt och billigt! Men en fråga, om jag förstått saken rätt är en finess att pooltak inte räknas som fast installation (skjutbart) och således inte kräver bygglov, men med en mer permanent inglasning över poolen skulle väl det bli fallet? (Dessvärre kan vi nog inte påräkna något bygglov, vi har nog inte så många kvm kvar att bebygga som komplementbyggnad/boyta... ) Eller är jag ute och cyklar?
 
Bygget skall ju göras över poolen som redan har ett område på marken. Då är det väl ingen utökning av boytan? Det kanske går.
 
Jag har tittat på ett pooltak som heter Atlanta. finns på http://www.mamut.net/spaobad/subdet46.htm

Någon som har någon erfarenhet kring denna modell?

Priset känns grymt bra, 10.500:- för taket (för en 4x8m pool) dock 7000:- för frakten... taket ska klara vinterhalvåret osv också. Känns ju dessutom säkrare än de vanliga pool överdragen.
Bågarna är aluminum och sen 10mm kanal plast. ca 1m högt.

Tacksam för kommentarer runt denna modell eller liknande.

//Jerker
 
Nu skojar du väll? När jag ringde och hörde hur mycket taket kostade sa dom runt 70000kr...
 
Milkshaken
Ni kan ju få hem Skånska byggvarors kataloger och jämföra med vad inglasade uterum går på... skulle tro att ni kommer under halva kostnaden.... Se bara till att ni inte bygger mot bef, husyttervägg... då kan det uppstå fuktproblem...
 
Nån som har byggt ett eget skjutbart pooltak?
Jag har försökt att hitta på en lösning med kanalplast men det har inte gått nått vidare bra..
 
En synpunkt på skjutbart tak.
Vi har ett poolhus av typen växthus, en varm sommardag kan det bli upp mot 50 grader i luften. Om någon öppnar dörren under en längre tid, hörs det stora protester. Stäng dörren!!!!
 
Vi har pooltak i kanalplast och det perfekt. Oavsett väder kan vi bada, taket håller både luften och vatten varmt, ingen skräp kommer in i poolen och vi slipper plåt över vintern. Kan rekomendera även om det kostar.:)
 
Personligen så saknar jag inte tak på poolen.
Poolbadande är en helhetsupplevelse som skall avnjutas i vattnet, sittandes i trappen samt liggandes/sittandes vid poolen.

Har aldrig sett njutningen av att krypa in i en plastbubble för att bara göra ettan ovan. Det är lite"Oj nu har vi ju köpt ett extra rum i vårt nya hus så vi måste se till att nyttja detta minst 300dagar per år, ring svärmor."

Men som sagt alla har olika preferenser och dom som vill bubbelbada får väl göra det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.