Hej,
Detta är mitt första projekt som hobby byggare och jag vill bygga ett isolerat poolpumpsrum mot ytterväggen på ett attefallshus. Vad bör man tänka på gällande ytskikt mm ?

Jag tänker mig vindpapp bakom reglar, isolering, plast , spånskiva?

tips ?

Mvh
 
Jag hade lagt det intill, men separat från huset. Pumpljud kan gå in i stommen på huset annars.
Bygger själv ett förråd där jag skall ha pumpar. Jag tänker lite som du. Vad gäller plast/ångspärr så tänker jag skippa det då jag aldrig kommer värma eller kyla det. Endast radiator på vintern så det inte fryser. Rätt eller fel vet jag inte.
 
  • Gilla
Arre2021
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Jag hade lagt det intill, men separat från huset. Pumpljud kan gå in i stommen på huset annars.
Bygger själv ett förråd där jag skall ha pumpar. Jag tänker lite som du. Vad gäller plast/ångspärr så tänker jag skippa det då jag aldrig kommer värma eller kyla det. Endast radiator på vintern så det inte fryser. Rätt eller fel vet jag inte.
Hej och tack för svar, Problemet är att jag bara har möjlighet att ha förrådet bakom huset... det är ca 2m bakom till staket.. ang isolering så ska jag inte ha någon radiator men en frostvakt för att förhindra att det blir minusgrader. Som du säger så blir det lite oljud från cirkulationspumpen därav isolering och tänkte ställa den på någon typ av dämpning
 
A Arre2021 skrev:
Hej och tack för svar, Problemet är att jag bara har möjlighet att ha förrådet bakom huset... det är ca 2m bakom till staket.. ang isolering så ska jag inte ha någon radiator men en frostvakt för att förhindra att det blir minusgrader. Som du säger så blir det lite oljud från cirkulationspumpen därav isolering och tänkte ställa den på någon typ av dämpning
Intill är ju inte så dumt , det kanske räcker med ett par cm bakom..
 
Frostvakt kanske rent av är bättre. Torkar väl upp eventuell fukta lite bättre också.
Brukar finnas lite roliga gummibussningar på Biltemas avgasavdelning som kanske går att använda för att isolera pumpen från konstruktionen...
 
  • Gilla
Arre2021
  • Laddar…
A Arre2021 skrev:
Intill är ju inte så dumt , det kanske räcker med ett par cm bakom..
Ja d behöver inte vara så mycket :)
 
  • Gilla
Arre2021
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.