Jag har tänkt placera sandfilter samt pump i vårat poolhus och tänkte kolla om någon kan dela med sig av erfarenheter.

Jag har ett poolhus som byggdes av tidigare ägare av huset i samband med att den tidigare poolen byggdes. Den äldre poolen har nu bytts ut då livslängden var slut. Golvet i poolhuset är ett laminatgolv.

Hur tömmer man sandfiltret vid vinterstängning utan golvbrunn?

Hur hanterar men eventuellt annat spill som blir när man monterar bort pumpen på hösten, eller blir det inte så mycket vatten kvar om pumpen är placerad högre upp än poolen?

Andra tips synpunkter mottages gärna.
 
  • Sandfilter och pump placerade på ett laminatgolv i ett hörn av ett poolhus med ett fönster ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går inte att ha prylarna som på bilden. Filtret har en bottenplugg som tas bort för att tömma filtret. Du vill säker dela på några rör också, det är omöjligt att inte blaska ut lite vatten.

det du kanske kan göra är att bygga en hylla att ställa sakerna på och under hyllan har du en större balja dit du leder vattnet. Så har jag gjort i förrådet där jag har maskinrummet.

...men, vattenkänsligt golv under osv....ingen bra ide.
 
T
Tack för toppentips! Jag börjar med en "planteringsbricka" som du länkar till Thörre. Den på Jula har utgått men Plantagen säljer en likadan. Tror det blir bra när jag ska palta under inkoppling. Sen får jag spåna på en mer långsiktig lösning sen. Holget är inte så fint som det ser ut men jag ska försöka förskona det ifrån för mkt spill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.