Hej,

Eftersom jag beställt en laddhybrid har jag funderat på att gå över till timprisavtal. Men eftersom jag även har en 0,75 kwH cirkulationspump till poolen, som går dygnet runt fyra månader per år på sommaren, och värmer huset med fjärrvärme tvivlar jag på att det kan löna sig?

Poolen värms av luftvärmepump.(värmepumpen har vi avstängd på nätterna eftersom den väsnas utanför sovrumsfönstret.)

Därtill är vi två vuxna som hemarbetar 2-3 dgr/vecka som, vad jag har förstått, inte påverkar totalförbrukningen jättemycket men det kan ju knappast hjälpa.

Årsförbrukning idag är ca 15-16.000 kwH.
 
Fast grejen med en laddhybrid till skillnad från en ren elbil är att du vill stoppa i sladden så fort du kört den nåt för att få fullt inför nästa resa.
 
  • Gilla
Plåthuset
  • Laddar…
Fairlane
Årsförbrukning på 15-16 MWh låter högt med fjärrvärme, så kanske är det mer lönsamt att se vad som kan avhjälpa det och vad det är som drar el och om ni kan planera om det.

Elen brukar vara billigast nattetid och om ni då stänger av värmepumpen så känns det som att timtaxa kan vara svårt att tjäna på, men det beror på vad mer som förbrukar el.
 
  • Gilla
Plåthuset
  • Laddar…
P Plåthuset skrev:
Hej,

Eftersom jag beställt en laddhybrid har jag funderat på att gå över till timprisavtal. Men eftersom jag även har en 0,75 kwH cirkulationspump till poolen, som går dygnet runt fyra månader per år på sommaren, och värmer huset med fjärrvärme tvivlar jag på att det kan löna sig?

Poolen värms av luftvärmepump.(värmepumpen har vi avstängd på nätterna eftersom den väsnas utanför sovrumsfönstret.)

Därtill är vi två vuxna som hemarbetar 2-3 dgr/vecka som, vad jag har förstått, inte
Efterssom du har fjärvärme så kommer du ju inte förbruka mycket el på vintern och då kan du garanterat räkna hem att ha timpris om kör några mil om dagen förstås.

Angående pumpen så är den väl inte gång hela tiden så det är svårt att gissa dygnsförbrukning men det spelar ioförsig ingen roll då den har en konstant förbrukning dygnet runt. Så länge kostnaden under dom billiga timmarna blir lägre än under dagen så räknar du ju hem det där också.
 
Poolpumpen går fint att timstyra. Kör den på natten när det är billigt och någon timma mitt på dagen för att få värme i från värmepumpen (om du har sådan).

/N
 
  • Gilla
Plåthuset
  • Laddar…
Fairlane
G Greger_08 skrev:
Så länge kostnaden under dom billiga timmarna blir lägre än under dagen så räknar du ju hem det där också.
Det stämmer ju inte. De billiga timmarna blir billigare än rörligt, men de dyra timmarna blir dyrare. Om det totalt blir billigare kan man uppskatta med att titta på historiska värden, men det blir inte billigare automatiskt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
N niblom skrev:
Poolpumpen går fint att timstyra. Kör den på natten när det är billigt och någon timma mitt på dagen för att få värme i från värmepumpen (om du har sådan).

/N
Aha, jag trodde att den tvungen att gå dygnet runt. Jag har mycket att lära uppenbarligen. Du råkar inte veta ungefär hur mycket den behöver gå per dygn för att hålla vattenkvaliteten i schack?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Årsförbrukning på 15-16 MWh låter högt med fjärrvärme, så kanske är det mer lönsamt att se vad som kan avhjälpa det och vad det är som drar el och om ni kan planera om det.

Elen brukar vara billigast nattetid och om ni då stänger av värmepumpen så känns det som att timtaxa kan vara svårt att tjäna på, men det beror på vad mer som förbrukar el.
Ja, vi har hög förbrukning även på sommarmånaderna vilket jag har tolkat beror på cirkulations- och värmepumpen.
 
Fairlane
Hur mycket drar pumpen (0,75 kwH drar den garanterat inte). Är den på 0,75kW?

Isåfall förbrukar den 32 kWh om dagen om du kör dygnet runt, eller runt 4000 kWh under de 4 månader som ni har den igång. Detta under förutsättning att den drar max hela tiden.

Man brukar säga att man ska pumpa igenom 2 ggr vattenmängden varje dygn och troligen bör nu klara det på 8 timmar om dygnet. Där har du redan kapat en hel del och vips så kan du dessutom köra den mer när det är billigare el.
 
  • Gilla
Plåthuset
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Hur mycket drar pumpen (0,75 kwH drar den garanterat inte). Är den på 0,75kW?

Isåfall förbrukar den 32 kWh om dagen om du kör dygnet runt, eller runt 4000 kWh under de 4 månader som ni har den igång. Detta under förutsättning att den drar max hela tiden.

Man brukar säga att man ska pumpa igenom 2 ggr vattenmängden varje dygn och troligen bör nu klara det på 8 timmar om dygnet. Där har du redan kapat en hel del och vips så kan du dessutom köra den mer när det är billigare el.
Helt riktigt, pumpen ÄR på 0,75 kwH. Stort tack för svar!
 
Fairlane
Nej, pumpen är inte 0,75 kwH, möjligen är den på 0,75 kW, vilket innebär att den på en timme förbrukar 0,75 kWh om den går på max hela tiden.

Bokstäverna är inte oväsentliga om de är stora eller små och det är skillnad på kW och kWh.
Ungefär som att man säger att att bilens motor har 150 hk (hästkrafter), inte 150 hkh (hästkraftertimmar)

Har du en pump på 1 kW och den är igång en timme så blir det 1 kWh förbrukning. Har du en pump på 2 kW och den är igång en halvtimme blir det också 1 kWh.

Jag förstår vad du menar, men det är ju bra att vara mer exakt.

Kontentan är att du troligen kan minska förbrukningen av pumpen med 2/3 och lägga den att köra mer på lågpristaxa och då kanske timtaxa är mer lockande. Dock är det ju andra saker som drar också. Poolvärmaren slår ni till exempelt av på natten då det generellt är billigare el, vilket talar emot att köra timtaxa. Sen beror det på när andra förbrukare körs. Tycker ändå det är hög förbrukning med fjärrvärme då ni slipper varma hus och vatten.
 
  • Gilla
Plåthuset
  • Laddar…
Om du har tillgång till din historiska förbrukning från elnätsbolag eller elhandelsbolag kan du ladda upp senaste årets förbrukning på timpriskollen.se och se hur timpris hade slagit för den perioden. Så kan du sedan lägga på eventuell möjlighet till förändringar i förbrukningsmönster + laddningen av bilen på det.
 
  • Gilla
Plåthuset
  • Laddar…
P Plåthuset skrev:
Aha, jag trodde att den tvungen att gå dygnet runt. Jag har mycket att lära uppenbarligen. Du råkar inte veta ungefär hur mycket den behöver gå per dygn för att hålla vattenkvaliteten i schack?
Finns någon tumregel att man bör omsätta poolen 3ggr/dygn. Bör finnas en ungefärlig siffra hur mycket pumpen pumpar, typ X m3/h. Så pumpar den 10m3/h och poolen är på 40m3 bör den vara igång 12h.

Men alla pooler är olika, och det beror ju också på temperatur, reningssystem, hur mycket man badar etc. Jag skulle prova att köra den halva dygnet. Men det måste ju vara samtidigt som värmepumpen om värmen ska komma in i poolen..
 
  • Gilla
Plåthuset
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, pumpen är inte 0,75 kwH, möjligen är den på 0,75 kW, vilket innebär att den på en timme förbrukar 0,75 kWh om den går på max hela tiden.

Bokstäverna är inte oväsentliga om de är stora eller små och det är skillnad på kW och kWh.
Ungefär som att man säger att att bilens motor har 150 hk (hästkrafter), inte 150 hkh (hästkraftertimmar)

Har du en pump på 1 kW och den är igång en timme så blir det 1 kWh förbrukning. Har du en pump på 2 kW och den är igång en halvtimme blir det också 1 kWh.

Jag förstår vad du menar, men det är ju bra att vara mer exakt.

Kontentan är att du troligen kan minska förbrukningen av pumpen med 2/3 och lägga den att köra mer på lågpristaxa och då kanske timtaxa är mer lockande. Dock är det ju andra saker som drar också. Poolvärmaren slår ni till exempelt av på natten då det generellt är billigare el, vilket talar emot att köra timtaxa. Sen beror det på när andra förbrukare körs. Tycker ändå det är hög förbrukning med fjärrvärme då ni slipper varma hus och vatten.
Tack Fairlane, jag blir gärna rättad. (Jag vill dock gärna föra till protokollet att jag faktiskt hade koll på H:et och skrev fel, bara så att ni får bättre koll på min okunskapsnivå. )

Vi har väldigt otäta fönster också, som sannolikt också bidrar till högre förbrukning.

tack för alla tips!
 
  • Gilla
Elin Lindberg och 1 till
  • Laddar…
Den gamla tumregeln säger att poolens vattenvolym ska omsättas 3-4 gånger per dygn. Vi har en cirkulationspump som är märkt 730 W. Fram till i år kördes den på tidur ca 12 timmar per dygn. I år gick jag ner till 10 timmar per dygn. Poolen är i drift från mitten av juni till mitten av september. Poolen är bara på 31 kubikmeter. Vi har inga problem med vattenkvalitén. Vi håller 30-32 grader. Juli och augusti går poolvärmepumpen väldigt få timmar då solen tillsammans med pooltaket håller temperaturen på en behaglig nivå. Badbelastningen är dock måttlig med oftast bara 2 vuxna som badar. Har man poolen full med barn som pinkar i vattnet så blir det mycket svårare att hålla vattnet rent.
 
  • Gilla
Plåthuset
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.