Hej på er! Vi byggde en thermopool förra året 4x8 med pooltak. Jag tycker att vattennivån sjunker för mycket i poolen då jag behöver fylla på den i princip varje vecka. Räknat till ca 1500 liter i veckan jag behöver fylla.

Jag testade i höstas inför vinterstängning att låta vattnet stå utan att fylla på och då stannade nivån i underkant på brädavloppet. När jag sen tömde poolen till under nivå på inloppen och dammsög ut vattnet från rören så var de fyllda med vatten. Jag har inga luftbubblor i inloppen och inga bubblor i pumpen. Nivån sjunker lika mycket oavsett om pump är igång eller inte. Jag har testat med karamellfärg vid slummern då jag misstänkte att det läcker där men inte hittat några springor som färgen letar sig in i. Vad skulle nästa steg vara i felsökningen? Jag har stenlagd uteplats så kommer inte riktigt åt rören vid inloppen.

Stort tack på förhand!
 
1. Höj nivån över skimmer och plugga skimmerutlopp samt båda inloppen (antar du har två).
Se om vattnet sjunker. Nu vet du om det är i poolen eller i slangar.

2. Sjunker vattnet så är det i poolen. Vänta och se var nivån stannar. Fyll upp ett par centimeter. Häll karamellfärg runt varje genomföring och längs kanten på poolen runt om för att se om det läcker.

3. Om nivån ligger kvar vid 1) är det i slangar det läcker.
Ta sedan bort en plugg i taget (sätt tillbaka, håll de andra pluggade under tiden).
Idealt är om du kan stänga av från teknikrum till inlopp för att isolera varje del, idealt ventil för att stänga varje inlopp för sig (kan vara värt att sätta på ett par kulventiler för att underlätta felsökningen).
 
  • Gilla
mce95men och 6 till
  • Laddar…
När vattnet i min pool sjönk lät jag den sjunka tills det inte sjönk något mera. I mitt fall så slutade det sjunka när vattnet var precis under brädavloppet. Visade sig vara kopplingen mellan brädavloppet och slangen som gick till pumpen.
 
Vi hade också detta problemet på poolen på förra huset, vattennivån gick ner till precis under skimmern. Det visade sig att slangen spruckit precis vid kopplingen till skimmern, så efter att ha grävt ut och skarvat om slangen så höll poolen tätt.

Tror tyvärr inte du har så mycket val mer än att gräva upp runt skimmern och kontrollera anslutningen, det var så vår erfarenhet var.

Du har inte märkt av ovanligt mycket sand eller grus (beror ju såklart på vad ni har för material i marken) som fastnar i filtret före poolpumpen eller så? Vårt problem gjorde så att vattennivån sjönk som mest när pumpen var avstängd, när den var igång läckte det inte lika mycket, dock var sugeffekten sämre på pumpen eftersom den sög med luft och grus.
 
Balov Balov skrev:
Hej på er! Vi byggde en thermopool förra året 4x8 med pooltak. Jag tycker att vattennivån sjunker för mycket i poolen då jag behöver fylla på den i princip varje vecka. Räknat till ca 1500 liter i veckan jag behöver fylla.

Jag testade i höstas inför vinterstängning att låta vattnet stå utan att fylla på och då stannade nivån i underkant på brädavloppet. När jag sen tömde poolen till under nivå på inloppen och dammsög ut vattnet från rören så var de fyllda med vatten. Jag har inga luftbubblor i inloppen och inga bubblor i pumpen. Nivån sjunker lika mycket oavsett om pump är igång eller inte. Jag har testat med karamellfärg vid slummern då jag misstänkte att det läcker där men inte hittat några springor som färgen letar sig in i. Vad skulle nästa steg vara i felsökningen? Jag har stenlagd uteplats så kommer inte riktigt åt rören vid inloppen.

Stort tack på förhand!
Hejsan. Jag hade samma problem som du att det försvann vatten.....Höll på att bli tokig. Då jag byggt hela min thermopool själv . Var jag övertygad om att det var jag som brustit i något moment. Det enda jag inte gjorde var att sätta linern och montera pooltaket. Efter att verkligen kollat ALLT visade det sig att han som satte linern inte skruvat fast "detaljerna " som hör till inloppen på insidan av poolen. Dom glappade rejält. Så ett tips är att skruva bort "inloppsögonen" och känn om det glappar där.
 
  • Gilla
Helmersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.