Drömmer du om en pool? Då är du inte ensam. Det gäller bara att hitta en pool som motsvarar dina förväntningar estetiskt, ekonomiskt och underhålls mässigt.
När jag letade inspiration hittade jag flera härliga pooler som jag gillade, många av dem var ekologiska kombinerade pool-dammar. Pool-dammarna innehåller inga kemikalier och djurlivet frodas kring dammen, trollsländor, grodor och andra djur gästar din pool. Dessa pooler är vackra att se på och smälter bra in i den omgivande miljön. Något jag verkligen gillar!

Du kan läsa blogginlägget här: Pooldrömmar
 
Fina bilder Madelene!

Gillar särskilt gitarr poolen: otroligt fint & originellt.

Har anlagt en 'eco' pool-damm nägra år sen, ca 200m2. Vatten filtreras genom en biologisk filter (grus & kaveldun). Dammen är fyllt delvis med havsvatten, och är lätt-bräckt. Dammbotten är naturliga berget. Guldid stortrivs, dom har förökat sig rätt så bra. Ett särskilt roligt sällskap när man badar:)
 
Madelene S
Kul att du gillade bilderna. Visst är det härligt galen, gitarr poolen.

Spännande att ni valde en eco pool-damm. Det skulle vara kul att höra vad som har varit bra samt vad som har varit mindre bra. Vad var det svåraste? Du skriver att dammbotten är naturliga berget, har du murat någonstans för att få poolkanter eller är det berget som bildar en sänka som du använt? Har du något tips till andra som vill bygga en eco pool-damm?

Jag är väldigt nyfiken och det skulle vara kul att se bilder på er eco pool-damm.
 
Mål och tänke med våran pool-damm eller baddamm är att på ett naturligt sätt kombinera lek, bad och djurlivet.

Vi har tre barn som prata om att de ville ha en pool. Men jag och frun trode inte att det skulla smälta in så bra, och sen skulle det kosta en hel del.
Som holländare ville jag såklart ha vatten i trädgården, och ca 10 år sen grävade jag våran första två 'normala' dammar med vattenfall och bäck.
Som många dammbyggare har upplevd: dammen får gärna vara lite större.

OK, då började jag ca 7 år sen optimistisk gräva, allt för hand, med vad som var tänkt ett ordentligt "wildlife pond": minst 100m2 med en lite ö. Mest tungt lera och morän, överallt massor av rötter och sten. I processen bestämde jag att det skulle vara roligt och mer naturligt att skippa (gummi) dammduken hellt och istället ha det vackra berget som botten. Samtidigt (barnen vill ha en pool) värmade jag för ideen att ha ett baddamm. Och varför inte ha två i ett? Planen ändrades lite och hela projektet blev naturligt mycket större och arbetsintensivt än vad jag tänkt från början...

Dammkanter:
I ett baddamm vil man inte ha för mycket lera eller 'skräp'. Därför bestämda jag att mura dammkanter med gummiduk som tätning. Storsta utmaningen var att göra övergången mellan berggrunden och dammkanter vattentätt och stabilt. Hellst utan att använda dyra och miljö skadande tätningsmedel (som används tex vid tunnelbyggande). Jag fundera länge på olika alternativ och kom på ideen att slipa en spår i berget och klämma fast gummiduken. Jag använde en cirkelsåg med 250 mm diamantklinga och voilà: ett ca 5 mm bred och 6 cm djup spår som följer den oregelbundet formade berggrunden! Men det blev ett enormt arbete.

Svåraste:
- ha en bra fungerande relation när man lägger väldigt mycket tid och passion i en projekt som aldrig verkar ta slut
- att göra dammen relativt vattentät med berget som botten
- att göra allt för hand när man egentligen skulle haft en grävmaskin
- att minskar alger och träd löv

Roligast:
- att göra allt för hand, bra för konditionen och så kan man uptäcka föremål som verktyg från stenåldern
- att bada i naturligt vatten utan chlor
- att ser fiskar, grodor och fåglar njuta

Dammen är inte riktigt klar ännu. Det behövs lite mer arbete rundomkring med större filterytta.
Vil gärna infoga lite bilder, men hur gör man det här?
 
Skapa en tråd Robert, vill se bilder :D
 
Hej Madelene vilka härliga inspirationsbilder. Alla var nya för mig och då letar jag ändå runt en del. Bläddrar bilder som andra läser tidningen:) Jag sparar dina länkar och tackar särskilt för att du delar med dig av var du funnit dem. Vi har inte haft så stora resurser när vi jobbat med vår trädgård så vår poolkant består av cement och sten. Blev faktiskt ganska bra ändå.


Mvh Paula
 
Madelene S
Robert Kooijman - toppen att du skapat en tråd med bilder :)
och tack för all information som du har delat med dig.

Msterkatten - Kul att du gillar bilderna. Visst kan man skapa mycket fint med små resurser. Härligt att ha en egen pool!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.