Hej,

Vi håller på att bygga en altan som kommer ligga en bit ovanmark och badälskare som vi är vill vi lägga in en ovanmarkpool. Efter att ha tittat på en rad olika modeller och utföranden så kommer det nog passa bäst med markförutsättningarna att sätta en rund pool helt ovan mark på C:a 5 meter i diameter. Nu kommer det stora kvalet. pooldjupet. 1.35 vs 1.5 meter. Både dessa djup går ju att simma ledigt i, men är det andra saker som man borde tänka på? Jag har etablerat en liten "fördelar och nackdelar"-lista och vill gärna att folk fyller på eller avfärdar mina argument eller kanske bara återger lite egna erfarenheter.

1.35
Fördelar:
Billigare
Modellerna kräver sällan stödmur (mindre tidskrävande och billigare att bygga)
Mer möjligheter att leka/röra sig i poolen (vid sidan om simning)

Nackdelar:
På gränsen att dyka i och hoppa i?

Ja, för 1.5 gäller väl det omvända om ni förstår vad jag menar. Just nu med två små barn så lutar vi mot 1.35 men man vill ju inte känna om några år att "varför snålade vi in på pooldjupet?". Någon som t.ex. har 1.35 som fått den känslan eller omvänt någon med 1.5 som känner att 1.35 räckt eller t.o.m. varit bättre. Dela med er!
 
För yngre barn spelar det ingen roll, dom bottnar inte oavsett.
Är ni kortväxta i familjen ta den grundare varianten så att iaf vuxna bottnar.

Vi har 1,5m vattendjup och är helt nöjda med det. Både barn och vuxna uppskattar det extra djupet vid simmning under vatten, vid hopp och lek etc.

Se också till att det är faktiskt vattendjup du jämför, tillverkarna anger baddjup lite olika....
 
Tack för svar. Uppfattar detta med dyk, hopp och bad men har du något lägre baddjup att jämföra med så vore det bra att veta. Angående lek. Jag är själv 1,87 lång och mäter upp 1,4 till nästan armhålorna. Inte så vänligt om man vill spela "beach tennis" eller köra lite öppen volley boll. Man tappar ju rörlighet i sådana lekar. Inga funderingar kring det?
 
I badhusen är det ofta 1,35-138cm vattendjup under startpallarna. Jag tror att dom flesta tycker det är ok också för bad och lek, så detta är definitivt inte någon "rätt eller fel"-fråga. Båda varianterna funkar och funkar bra.

Du kan nog ha en poäng i att vill man ha nät och vollybolla så är det extra djupet en nackdel för de flesta, så är det något man vill göra kanske det ska styra valet. Här i huset är vi nog lagda åt andra hållet, mycket lek och sim under vattnet och då ger lite extra djup en annan känsla.

Jag tror att en övervägande majoritet av poolerna som säljs har ett vattendjup på 135-138cm och det finns det goda skäl till. Oftast är det antagligen den bästa medelvägen. Grundare så får du plaskdammskänsla, djupare så bottnar inte den kortare delen av populationen.

Hade jag haft plats för en större pool hade jag byggt med djupdel, nu ökade vi lite över hela ytan istället och det blev riktigt bra för oss.
 
Den kortare delen växer snabbt och leken blir mycket dyk

1.50 är kanon som vattendjup


Du kommer ångra dig senare annars
 
andnyg skrev:
Den kortare delen växer snabbt och leken blir mycket dyk

1.50 är kanon som vattendjup


Du kommer ångra dig senare annars
Utifrån egen erfarenhet? Uppskattar om någon med pooldjup 1.35 bekräftar detta.
 
Egen erfarenhet skaffade poolen när dottern var 7 år

Och nu 3 år senare har vi inte ångrat en sekund djupet
 
Har 1,35-1,40. Räcker gott, är 186cm lång och dyker utan problem.
 
Nu syftade jag med "utifrån egen erfarenhet" på påståendet "Du kommer ångra dig senare annars". Det är lätt att man accepterar den verklighet man lever i och bekräftar positivt sina egna val. Därför är det ju bra om någon med erfarenhet av pooldjup 1.35 bekräftar det påståendet, alltså att man kommer ångra sig.
 
  • Gilla
helene_81
  • Laddar…
Kan man inte ha den utförd för 1.50 och sen ev sänka en decimeter om/när det är lämpligt, värre på andra hållet. Eller hur funkar hemmapoler med skvalp/bräddavlopp odyl?
 
olmeri skrev:
Nu syftade jag med "utifrån egen erfarenhet" på påståendet "Du kommer ångra dig senare annars". Det är lätt att man accepterar den verklighet man lever i och bekräftar positivt sina egna val. Därför är det ju bra om någon med erfarenhet av pooldjup 1.35 bekräftar det påståendet, alltså att man kommer ångra sig.
Varför inte själv gå till närmaste badhus och provbada 135cm? Det måste vara den bästa erfarenheten du kan få.
 
GK100 skrev:
Kan man inte ha den utförd för 1.50 och sen ev sänka en decimeter om/när det är lämpligt, värre på andra hållet. Eller hur funkar hemmapoler med skvalp/bräddavlopp odyl?
Pooler har normalt ett breddavlopp och där vattennivån bör ligga i den övre halvan i hålet. Lite högre och lite lägre funkar förstås, men 15cm är på gränsen.

Dessutom vill man ju (?) bygga så att vattennivån är så nära kanten som möjligt. Det är fult med stort avstånd ned till vattenytan från poolsargen räknat....
 
andnyg skrev:
Den kortare delen växer snabbt och leken blir mycket dyk

1.50 är kanon som vattendjup


Du kommer ångra dig senare annars
Står jag rakt och normalt så hamnar 1,50m mellan näsan och ögonen på mig, vid vilken ålder kan jag förvänta mig den där växtspurten?

Sen kan jag förstås bottna i det djupet ändå, genom att tex vrida upp huvudet och/eller stå på tå. Men 1,35 låter lite bekvämare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.