Jag har byggt ett pooldäck. Kollade med kommunen och jag behövde inget bygglov. Allt frid och fröjd tänkte jag tills jag kontrollmätte. Markskruven sitter 4 meter och 30 cm från tomtgränsen. Reglarna sticker ut 30 cm och då är jag alltså 4 meter från tomtgränsen. Vad gör jag nu? Går med mössan i handen till kommunen och får betala sanktionsavgift? Låtsas som ingenting? Ska tillägga att jag har tänkt att sälja om ett år och vill inte råka ut för nåt i efterhand. Tacksam för lite råd och goda tankar.
 
  • Gilla
LaszloToth
  • Laddar…
Hur högt?
 
Tomten sluttar lite så ca 90 cm i framkant och 120 cm i bakkant. Enligt kommunen behövdes inget bygglov då höjden var ok. Det jag är orolig för är att pooldäcket är 50 cm för nära tomtgränsen.
 
Räknas det som marknära, vilket det rimligen gör då, har du ingen 4,5-metersgräns att ta hänsyn till.
 
  • Gilla
Christer Bill och 6 till
  • Laddar…
Tror inte den räknas som marknära
 
Det tror jag, kolla vad kommunen har för övre gräns i höjd.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
harry73
I värsta fall kan du höja marken under däcket med 0,5m
 
  • Gilla
  • Haha
Mattias.W och 10 till
  • Laddar…
O
Möjligtvis att de anser, mot bakgrund av höjden, att det kan röra sig om ett "plank". Är det en äldre detaljplan som gäller så är det BS 39 som är aktuell och då är det inget hinder för plank närmare gräns än 4,5 meter i alla fall. Låter ju inte som om din pool blir att anse som en byggnad i alla fall, under förutsättning att du inte planerar för pooltak som bygger upp en del och kanske skapar "ett utrymme man kan vistas i"? Då kan det bli problem gällande lovplikt och avstånd till gräns.
 
  • Gilla
Ingolf Christiansen och 1 till
  • Laddar…
O oxöga skrev:
Möjligtvis att de anser, mot bakgrund av höjden, att det kan röra sig om ett "plank". Är det en äldre detaljplan som gäller så är det BS 39 som är aktuell och då är det inget hinder för plank närmare gräns än 4,5 meter i alla fall. Låter ju inte som om din pool blir att anse som en byggnad i alla fall, under förutsättning att du inte planerar för pooltak som bygger upp en del och kanske skapar "ett utrymme man kan vistas i"? Då kan det bli problem gällande lovplikt och avstånd till gräns.
Ok tack. Jag tänker att eftersom grannarna tycker att däcket blev bra och det handlar om en halvmeter så då låter jag det vara som det är :)
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
M Jesski skrev:
Ok tack. Jag tänker att eftersom grannarna tycker att däcket blev bra och det handlar om en halvmeter så då låter jag det vara som det är :)
Om grannen håller med dig gör du nog bra i att göra en skiss med aktuella mått och be grannen skriva på att de godkänner. Då slipper alla inblandade att något oklart uppstår i efterhand eller mellan nya grannar.
 
  • Gilla
Hellwiz och 3 till
  • Laddar…
Det är för många"det beror på" här för att kunna ge dig ett bra svar. Varför spelar avståndet till gräns roll? Har du en detaljplan som föreskriver avstånd till gräns? Altanen verkar inte hög nog för att klassas som tillbyggnad och då spelar avstånd till gräns ingen roll.
En granne kan förstås hävda olägenhet och tvinga kommunen att göra tillsyn.

Ryms den inom reglerna för bygglovbefriad altan så se till att ha grannars godkännande skriftligt, på en ritning som stämmer överens med verkligheten, så bör du klara framtida problem. Ryms den inte inom det undantaget kan det bli värre om nån får för sig att klaga.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.