Kör igång med altanbygge mellan pool och hus de närmaste dagarna och jag tänkte bygga en liten poolbar vid ena änden av poolen, där en fast sten grill också ska byggas/muras. Tanken är att man ska kunna stå ute under tak och grilla oavsett väder och årstid.

Jag vill få utlandskänsla på baren, typ en strandbar i västindien om ni förstår vad jag menar. Tänkte köra med grova plankor på väggar och på bar disken, obehandlade så de får åldras naturligt och bli grå med åren.... Har ingen skiss på bygget då jag brukar bygga och "skapa" efter hand när jag ser hur det utvecklas....på gott och ont ;)

Baren blir ca 2X4meter till ytan och och ovanför detta ska jag ha ett tak. Jag hade tänkt mig typ ett vass tak eller liknade som beklädnad ovanpå ett spåntat tak med takpapp, för att få rätt känsla. Nu undrar jag om det finns sådant att köpa? Vass, palmblad, ris eller liknande om ni förstår vad jag menar...Någon som har en idé?

Jag lägger upp lite bilder framåt juli-aug då bygget förhoppningsvis blir klart
 
Jag kan bara tipsa om att tex lägga elefantgräs på taket. Liknar bambu/vass när man klipper ner det på våren. Elefantgräs har varje trädgårdsarkitekt med på sina ritningar nu för tiden. :) Du kan med lätthet odla ditt egna så får du "djungelkänslan" på köpet.

www.google.com :)
 
Tack för tipset men jag hade mer tänkt mig torkad liggande vass/bambu i buntar eller bundna i mattor. Inget "levande tak" som måste vattnas och klippas. Mossa är också uteslutet, det passar bättre på en våffelstuga i fjällen än på en strandbar på Haiti ;).

Bambu kanske vore nåt??? Tåligare än vass......Nån som sett något sånt och vet var man kan köpa det??
 
Alltså elefantgräset har du som växt i närheten av din bar. På vintern vissnar det ner och på våren klipper du dom torra "pinnarna" som du sedan lägger på taket. Okej, det kommer ta några år att få hela taket täckt men vilken grej att ha odlat sitt egna "bartak". En öl i en sådan bar kommer smaka såååå mycket godare. :)
 
Ok det var så du menade, Det skulle säkert bli snyggt men skulle säkert ta ett par år innan man fick ihop 10-12kvm tak om man inte kan odla en hel äng på en gång..;)
 
Nu är baren klar Det blev en bambu bar som vi trivs otroligt bra i. Har haft tre bar kvällar med vänner hemma på raken nu. Börjar bli lite sliten ;).

Bambustockarna hittade jag på webflower till ett rea pris för någon månade sedan. Köpte 3 pack a 25st stockar (180cm) och det räkte precis till allt detta. Alla stockar är klyvna till halvor och fastskruvade på råstpånt som är brun laserat.
Bardisken är vanlig 170x45 plank som är oljelaserade med gul bets.

Taket är råspont med ytpapp på under bambustockarna på taket är bara dekoration.
Fyra barstolar plus bord köpta på blocket för en strunt summa.

Räknade ut att allt material och möbler totalt kostade ca 5000kr. Väl investerade pengar!
 
  • CIMG0177.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CIMG0178.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CIMG0179.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Markgubben och 2 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt. För inspiration till dryckerna (och några rejäla skratt) kan jag rekommendera videopodcasten TikiBar-TV, http://www.tikibartv.com/
 
Najs bar! Bra pris också.
 
Jädrans va coool. !!!
Litta palmer o grönt också så är den klockren..
Av någon anledning kom jag just till att tänka på sällskapsresan...
 
Ja jag har kollat på "palmer" i kruka och det blir två små snart!
 
Okej, har säsongen börjat ännu? Byggde mig en egen bar förra veckan. Sambon väljer att kalla det utekök och det är okej. Så länge man får dricka en öl med grannarna i den.:D
 
Redigerat:
Var hittade du bambun till ett så bra pris? Där jag kollat kostar. Sån bambu en förmögenhet...

/Ziggy
 
Vilken jättefin bar, jag vill ha något liknande! Jag ser att tråden är från 2011, hur har materialet klarat väder och vind?
Jag är ute efter en bambu bar, som inte skall stå ute jämt utan kunna ställas undan i garaget. Alltså behöver det vara lätta material men ändå stabil konstruktion, ingen koppling vatten/el. Helst kunna enkelt ta av överdelen. Någon som har tips, länkar, ritning eller till och med lust att bygga, för några tusenlappar?
 
Hej. Ja det har gått några år nu och bambun på taket har blivit charmigt grått. Några sprickor har bildats men väggarna är i princip oförändrade. Har blivit en hel del riktigt trevliga bar kvällar genom åren. 😃
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.