I sommarens värmebölja blir jag lite sugen på en pool...
Jag tänker mig då en billigare variant, en sån där blå plastpool på metallställning, de brukar ligga på 4500 liter (har någon tips på en mindre som ändå står på ställning och inte bara har fluffiga kanter, är det välkommet).

Helst skulle jag vilja ha poolen på altanen, och inte på gräsmattan.
Frågan är om altanen klarar vikten? (Nu i vinter låg det ju ca 160 m packad snö runt om på hela altanen, så en viss vikt tål den ju...)

Det är en "standardaltan", trallvirke på 28x120, reglar 45x95, 60 cc... Stolpar ytterst, 95x95, fästa i berget, bärlina innerst lagda på betongstenar på makadambädden som huset står på. Däremellan avlastningar i form av plintar, gjutna i grävda hål på ca 100 cm djup, alternativt mot berg (med armeringsjärn i berget). Spannet mellan avlastningarna inunder är ca 2 m. Emellanåt har jag lagt in en stapel med betongplattor för att ytterliggare lasta av och slippa undan svikt.

Underlaget är som sagt husets makadambädd närmast huset, berg längst ut och däremellan berg eller hård packad lera/sten.


Har någon nån idé om vilken last altanen klarar av?
Var ligger de svaga punkterna i så fall...?
 
Det är väl 45x95 som torde ge sig först men om du lägger mera betongplattor under poolen så att spannet bara blir 1 meter.

Protte
 
  • Gilla
ses
  • Laddar…
Jag hade inte chansat att ställa den på altanen. Tänk så här. 4500 liter vatten ungefär 4500 kilo. 4500 kilo är lite knappt 53 fullvuxna personer som väger 85 kilo styck. Hade du ställt 53 pesoner på samma yta på altanen som poolen täcker. Det är den inte dimensionerad för. Antingen får du förstärka altanen rejält, vilket förmodligen betyder att du får ta upp trallen där du ska ha poolen och bygga på rejält med regelverket och ett par extra stöttor/platthögar i marken och sen lägga på trallen igen. Beroende på hur mycket höjd du har under altanen så är det kanske jättelätt att ställa in fler staplar med plattor och kanske skruva till några kortlingar mellan reglarna. Det känns som ett mindre projekt att bygga upp en liten grusbädd på gräsmattan brevid som du lägger i våg, ställer poolen på den och bygger in den. Själv så hade jag nog offrat en bit gräsmatta som kommer att lida lite istället för att hela altanen rasar med risk för personskador och eventuella drunkningstillbud. En brun bit gräsmatta är i mina ögon ett rätt billigt pris att betala för att göra sig av med några risker iallafall. Lägg upp ett par pallar och lägg en skiva på dem så lever gräset lite bättre efter sommaren. Fast tål altanen 160 M snö så är det nog lugnt :p
 
Ha ha... 160 cm snö ska det naturligtvis vara. :)

Tack för era svar! Jag får bjuda in till stor fest och be alla en och en att gå till det ställe där jag tänkt ha poolen, och se om/när det börjar knaka... ;)

Allvarligt talat, jag får ta mig en funderare över hur jag vill ha det. Helt klart betyder pool på altanen en hel del jobb. Men, om man tänkt ha den där fler somrar kanske den tiden och mödan är värd att lägga...
 
sennen skrev:
en sån där blå plastpool på metallställning, de brukar ligga på 4500 liter
Värt att tänka på är också att de som ligger på ~4500 liter är de allra minsta vilket man snabbt ångrar om även vuxna personer ska bada. Höjd på 76cm (eller vad det nu är) blir alldeles för litet för ett riktigt dopp. Ska man upp i storlek går också vikten upp avsevärt, våran ~550x120 sväljer hela 26000 liter om jag inte minns helt fel. Denna står på "altan" men den är byggd för ändamålet.
 
He, he, misstänkte det. Jo det kan ju vara idé att lägga lite energi på att stärka upp altanen på rätt sätt. Gör du det ordentligt nu så slipper du det nästkommande somrar. Ta en titt på andra inlägget i den här tråden http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/8052-pool-pa-traedaeck-dimensionering.html för lite bra tips. Skicka ett meddelande till personen som skrivit och du kanske kan få lite bra tips om han/hon fortfarande är aktivt på forumet.
 
Kanon! Nu har jag den information jag behöver! Poolen får stå på gräsmattan en stund (det får det vara värt, gräs repar sig alltid) medan jag stärker upp altanen där poolen ska stå. Lecablock är inhandlade, jag har ett gäng betongplattor över sedan tidigare som kommer att användas också.
Jag har turen att kunna komma åt regelverket underifrån utan att montera av trallen, även om det blir till att umgås med lite myror och annat. :)

Stort tack för all hjälp!
 
Inga problem. Glad att kunna hjälpa. Hoppas att det blir bra! Lägg gärna upp en bild när det är klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.