Har en gamal Phalen 55kw till poolen, som kört 6-8h per dag och som jag upplevt räckt till ett väldigt klart och fint vatten. Inser när jag tittar på digaram att det kanske varit lite väl snålt ca 44 kubik pool, men har inte specielt varmt ca 18 grader om det bidrar samt kör poolroboten ganska ofta. Den går som en klocka men antagligen inte för evigt. Har bott ett par år i villan, och det är väll dags att börja förståsig på vad nästa pump skall bli innan den går sönder.

Har suttit och jämfört en rad poolpumpar och tycker följande bild jag tagit fram är ganska illustrativ, billigare pumpar har en brantare kurva och klarar av att trycka igenom lite vatten väldigt höga tryck, men tappar väldigt fort. Phalen jag jämför med har ju en mycket flackare kurva, och för varje ,1 bar lägre tryck så klarar pumpen att leverera signifikant många fler kubic. Dvs en helt annan karistika, där man fokuserat på mycket högre flöden vid låga tryck:


Diagram över poolpumpars prestanda med kurvor som visar flöde kontra tryck för olika modeller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det man innser väldigt fort är att trycket i systemet är väldigt väldigt signifikant vid val av pump, krökar läng och andra motstånd. Förstår att det är uppenbart för de flesta men blev en aha för mig. Jag inbillar mig att mit sandfilter låg 1,2 -1,5 bar, men är inte helt säker, något jag behöver rodda i. Dvs har jag onödigt mycket motsånd i mitt system, och om så ja vad kan det bero på, kan man ligga på 0,5-1 på en pahlen så kan man få hysteriskt mycket störe flöden. Jag har hyfsat koll på vad som kan vara ett problem. Oavsett vad så är det något jag behöver få kolll på i sommar. Den parameter som jag inte alls har koll på hur mycket motstånd som den bidrar med är min PoolGuard, kan det vara så illa att när jag bytter pump kan det vara bra att samtidigt byta poolskydd...

En tanke vore att mäta flödet eller trycket digitalt och styra timmern basserat på det, vilket känns som det som krävs om man skall dra nytta av pahlens energieffektiva pump...

Så om vi nu går över till utmaningen som gör att jag inte längre kan förstå hur jag skall kunna göra en hyfsad estimering beräkning för att få en energieffektiv pump. SANDFILTER. Det lilla jag förståt är ta inte ett för stort för det drar energi (gissar i form av motstånd, men hur mycket motstånd pratar vi om, och hur mycket tryck bygger det?)
Tar man ett för litet så riskerar flödena att bli för stora och filtreringsgraden går ner, dvs pumpen behöver cirkulera vattnet fler gånger, dvs kan inte ha en lägre timmer tid.. Framförallt i phalens fall där en minskning i tryck på ,4 kan ge 5-6 kubic mer per timma.

Läser jag manualer för sandfilter, hittar jag inga fina diagram med volymer och filtreringsgrader etc, de har också relativt små intervall vid flöden de skall hantera, och om man lyckas ha ett system som rör sig mellan 0,5 och 1 bar behöver det klara av 25 kubik per timma med en 55kw pahlen, vilket innebär ett ganska stort filter.

Så hur tänker ni som kan det här hur tänker man? En dröm vore att hantera timmern basserat på tryck / flöde, tillsammans med filtreringsgrad? Någon som har erfarenheter och tankar så uppskattas de enormt!!

Som ni texten visar jag blir lätt förvirrad, framföralltt när vi kommer till sandfilter. ps en parameter jag heller inte har någon anning om gällandes sanfilter sandmedie hur påverkar det trycker?


Trevlig dag i vår Sverige
 
lekte lite med chat gpt för att förstå hur mycket varje 90 grraders kurva kan påverka flödet. Har några i samband med poolguarden och vateen jeten... man får ta bort ganska många för att det skall ha en stor påverkan:

För att beräkna tryckförlusten som orsakas av en skarp 90-graders kurva i ett rörsystem behöver vi först betrakta några viktiga faktorer såsom flödeshastigheten, rörets diameter, samt vattenegenskaper (som densitet och viskositet). Här kommer vi att göra några antaganden och förenklingar för att ge en ungefärlig uppskattning.

  1. Flödeshastighet: Vi vet att pumpen pumpar 10 kubikmeter per timme. Om vi omvandlar detta till kubikmeter per sekund får vi 10 m33600 s≈0.00278 m3/s3600 s10 m3≈0.00278 m3/s.
  2. Rörets diameter och område: Röret är 50 mm i diameter, vilket är 0.05 meter. Arean av röret kan beräknas med formeln för cirkelns area, �=�(�2)2=�(0.052)2≈0.00196 m2A=π(2d)2=π(20.05)2≈0.00196 m2.
  3. Flödeshastighet i röret: Med hjälp av flödesmängden och rörets area kan hastigheten av flödet i röret beräknas som �=��=0.002780.00196≈1.42 m/sv=AQ=0.001960.00278≈1.42 m/s.
  4. Tryckförlust vid 90 graders böj: Tryckförlusten i en 90-graders kurva beror på flera faktorer inklusive rörets inre diameter, flödeshastigheten, och böjens radie jämfört med rörets diameter. För simplifiering, används en typisk "förlustkoefficient" för en skarp 90-graders kurva i liknande installationer, som kan vara runt 1.5 (denna siffra kan variera beroende på kurvens exakta form och andra faktorer).
  5. Beräkning av tryckförlusten: Tryckförlusten i Pascal kan beräknas med hjälp av formeln Δ�=�×12×�×�2ΔP=K×21×ρ×v2 där �K är förlustkoefficienten, �ρ är vattendensiteten (ungefär 1000 kg/m³ för vatten), och �v är flödeshastigheten. Sätter vi in dessa värden, får vi
    Δ�=1.5×12×1000×(1.42)2≈1519 PaΔP=1.5×21×1000×(1.42)2≈1519 Pa
    Konvertera detta till bar (där 1 bar = 100000 Pa),
    Δ�bar=1519100000≈0.015 barΔPbar=1000001519≈0.015 bar
Så, om du lägger till en skarp 90-graders kurva till ditt system, kan du förvänta dig en ökning av tryckförlusten med ungefär 0.015 bar, vilket är en relativt liten mängd men viktigt att beakta för den totala systemeffektiviteten.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
och för varje 10 meter extra rör:

För att uppskatta tryckförlusten för varje extra 10 meter av röret vid samma förhållanden, behöver vi använda en formel för beräkning av friktionsförluster i rör. Vi kommer använda Darcy-Weisbach formeln som är en vanlig metod för detta syfte. Formeln för tryckförlust genom friktion är:
Δ�=�����22ΔP=fDL2ρv2
där:
  • �f är friktionsfaktorn, som kan beräknas eller uppskattas från Moody-diagrammet baserat på Reynoldstalet och rörets relativa råhet. Vi kommer att anta ett värde för �f, till exempel 0.02, vilket är ett rimligt antagande för vatten i släta rör vid måttliga hastigheter.
  • �L är rörets längd, vilket vi ska beräkna för varje 10 meter.
  • �D är rörets inre diameter, 0.05 meter i detta fall.
  • �ρ är vattendensiteten, ungefär 1000 kg/m³.
  • �v är flödeshastigheten i röret, 1.42 m/s som vi beräknade tidigare.
Låt oss göra beräkningen för en extra 10 meter rör för att få tryckförlusten i bar. Vi kommer att räkna ut detta stegvis.

För varje extra 10 meter av röret i ditt poolsystem, kan du förvänta dig en ökning av tryckförlusten med ungefär 0.040 bar, givet de antaganden och förhållanden vi har diskuterat. Det är viktigt att ha detta i åtanke när du planerar rörsystemets längd och konfiguration för att minimera energiförluster och bibehålla en effektiv pumpfunktion.

Dvs som exempel om man lyckas minska rörlängden med 10meter och får bort 4 stycken 90 gradskurvor så borde trycket minska med ca 0,04+4*0,015 => 0,1 bar vilket ändå har en ganska stor påverkan eroende per pump, men i bästa fall ca 2 kubik per timma i exxtra cirkulation
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.