Hej

Funderar på att göra en pool i direkt anslutniing till garaget och uteplatsen som finns där. Frågan är om det funkar. Vad tror ni oom att bygga en inbyggd pool på den sluttning som finns bredvid uteplatsen på garaget.

Bifogar lite bilder så ni ser

Min tanke är att ta bort staketet på garaget och bygga in en pool vidare ut till höger. Det är en del berg i marken så jag vet inte hur djupt man kan gräva om nu det behövs för att kunna placera en pool där?

Å andra sidan skulle det vara trevligt med en plan gräsmatta. Men då behöver jag fylla istället. Förmodligen krävs en stödmur mot grannens tomt då. Ser ni några hinder för det?


1.jpg
2.jpg
 
Stödmurar kan kräva bygglov hör med Din kommun....
 
Okej ska kolla det.
Men i princip har man rätt att göra en mur mot grannens tomt? Det påverkar ju grannens tomt lite grann ändå.
 
Hamnar muren inom 4,5 meter från tomtgränsen, så ska grannen lämna sitt medgivande. ;)
 
Är det samma sak om man vill bygga pool eller liknande vid tomtgränsen? Grannens medgivande?
 
Vi har mur mot grannen och poolen ligger ca 3,5 meter från gränsen. Vi behövde deras tillstånd från grannen för både muren och poolen i Sollentuna.
Som sagt, fråga alltid stadsbyggnadskontoret...

/Fredrik

 
Snacka med grannen i allafall... ju tidigare du tar upp det med han.. Dessto bättre ligger du till hos han.. Troligen...

finns ju risk att han blir lite sur när det en dag står en grävmaskin o gräver för fullt.. Pool bygge pågår.. ;)

Grannar ska man vårda så gott som det går.. det lönar sig i längden..

/Perka
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.