Hej!

Är i farten med att bygga en ny terass. Har fått gjuta upp en stödmur på berget som sluttar ner ganska kraftigt. Tanken var att fylla upp med massor på ena sidan av muren och terassen är nu färdig byggd på andra sidan. Då vi hade en inbyggd pool i den gamla terassen  så var vi sugna att ha en även i den nya, men det var för mycket jobb osv så dom planerna la vi ner ganska snabbt.  

Men när jag nu såg hur fin stödmuren blev så kom man på andra tankar. Stödmuren är 2dm bred, ca 1m hög och gjuten i grovbetong med armering i berget och i muren dvs den håller. Nu är den lite för låg så jag får höja den ca 2dm med ex lecablock om det blir poolbygge. Sen måste jag även ta bort en del berg så att jag får djupet bra och botten lite jämnare. Det finns någon ny variant som ersatt snigeldynamiten och som smäller ;) så det låter toppen, får användas av vanliga galningar som jag ;D Berget sluttar ju så det blir en fin lutning från insteget där det ev gjuts en trappa el så får det fortsätta luta ner jäms berget.

Grejen är att det inte alls är så dyrt att gjuta betong. Matrialet för stödmuren kostade ca 5000kr (Ca 120 säckar K40) + lite järn och formvirke. Det räckte till ca 10m stödmur där den är ca 1m hög på det högsta stället, men snittar kanske 50cm.

Så vad tror ni. Vad är problemet med att gjuta en pool på detta sätt på ett berg?
Är det att få den tät? X-liner är dyrt ja, men kanske man kan använda klinkers?

Jag tror det kan bli en ganska häftig pool med lite anorlunda utseende,
med olika djup och former, inte bara en fyrkant.  Poolen blir alltså vid  hörnan som ni ser på bilden. 3587761.jpg
 
::)Hej!

När jag bodde hemma, då hade vi en pool,
den var heltgjuten i berg.
Nackdelen med denna var att det bara var +17 cirka
i den förjämnan.
Alltså kall pga av att den var gjuten i berg.
Men, nu fiinns det ju olika form av uppvärming.

Lycka till! Badfamiljen!
 
I samband med stenhusbygge, gjuter vi just nu en pool ca 8x4m där 2 väggar är naturberg typ "skärgårdsklippor" i granit.

Resterande väggar blir gjuten betong, där vi tänker ha glasmosaik (även i poolbotten).

Vi har tätat betongplattan mot berg med bentonit som visat sig fungera utmärkt. Återstår "bara" att se om sprickorna i berget håller tätt eller om vi måste fylla dem med epoxy...

Letar även efter bra frostsäker glasmosaik.


demo5.jpg

I ena änden är djupet 1,80m -där även vattnet kommer rinna över kanten, nerför väggen genom ränna och sedan in i en stor vattentank som kopplas till filter och pump som finns i poolrummet på motsatta sidan. Vi kommer ha ett undervattensfönster (runt 50mm härdat glas med 1m diameter) under den kanten. I andra änden är djupet ca 1,40m.


demo6.jpg

Vad gäller uppvärmningen så är jag rädd för att poolvattnet kommer bli för varmt vissa dagar. Den ligger i söderläge och får sol nästan hela dagen. Det var minst 60 grader varmt i "grytan" när vi lade cellplast och armering en varm sommardag... snacka om bergvärme... Det känns löjligt att investera i kylanläggning i Sverige  :cool:. Blir dock till fördel senare till hösten. Än så länge är detta spekulationer och vi får se vad som sker när allt är klart.

demo198.jpg

Bentoniten (som sväller vid kontakt med vatten och därmed tätar) fixeras mot berget med hjälp av stålprofiler.

demo200.jpg

demo204.jpg

Dubbla 10mmS150 nät i botten för att klara vattentrycket.

demo225.jpg

demo228.jpg

Halvflytbetong (ej helflyt pga lutning) med luft i för att säkra mot frostsprängning.

demo229.jpg

demo244.jpg







 
Så snyggt detta kommer att bli, SH! vi är djupt imponerade.
Lägg gärna upp en egen tråd, där vi kan följa bygget.

//Git o Lars
 
Wow.. det är alltså sådär enkelt ;) Det blir ju kanon det där, perfekt ställe att ha en pool med utsikt och nära huset vad jag kan se!

Jag undrar  hur ni gör med betoniten, och hur ni löser det på sidorna med lutningen mot berget? Sökt på google på "betonit" men hittar inte riktigt vad jag söker efter. Har ni något bra tips så vore det toppen. Förstår att det är en sorts lera som tätar bra.
"fixeras mot berget med hjälp av stålprofiler"  hmm..  fattar inte riktigt det där?

Följer gärna bygget åxå om det är ok. Själv så har jag bara delar av terass räcket kvar samt en trappa innan jag kan koncentrera mig på ev poolbygge. Tyvärr så är sambon less på att bo i en byggarbetsplats, ett problem men jag funderar på att ta det i små etapper istället.
 
Hur går det SH, har ni kommit något längre med ert pool bygge?


// Git o Lars
 
Hej Git o Lars.

Vi har kommit lite längre nu. Bifogar lite info:

Vi har formsatt ena väggen och den sammanhängande terrassen vid poolrummet (med relax/bastu ovanför).

Bifogar lite bilder från regniga förhållanden:

Utsikt mot pool från blivande relaxrum:
demo193.jpg

Utsikt mot pool från blivande bastu (fönstret blir helt runt - jag lovar ;). Det som syns är bara betongväggen som gjutits): Det runda undervattensfönstret kommer att placeras i poolväggen på motsatt sida med alla reglar som snart ska sågas till samma nivå. Den väggens höjd avgör djupet i poolen, eftersom vattnet kommer att rinna över kanten där.
demo187.jpg

Byggdamm/sågspån ger inte en direkt inbjudande färg på regnvattnet i poolen som dock håller tätt  ???
Nedgången till poolen blir naturligt enkel genom det svagt sluttande berget till höger i bild. Rosfritt räcke vid nedgången bör räcka.
demo210.jpg

Jag var inne på blå glasmosaik tidigare till poolen, men efter att ha fått leverans av granitgolv till huset testade jag att placera en golvplatta ämnad åt källaren i poolen. Passade perfekt, samma färgnyanser som berget!
demo180.jpg

demo183.jpg

Med dessa plattor blir det ännu mer naturpoolskänsla. Vi kommer isåfall ej att få det vanliga azurblå vattnet. Det tål att funderas ett antal gånger innan beslut, kanske blir det häftigt och framförallt annorlunda med ljus botten.. Blå belysning går ju alltid att få till på kvällen.

Vad gäller att hålla tätt och värmen får det bli "learning by doing". Vi får prova oss fram vilket är den stora risken med detta projekt. Men allt brukar ju gå att lösa?

Vi har nu gjutit norrsidan av poolen, som hänger samman med en terrass mot huset.

Vi använde betongkvalitet 32/40 med luft S5 (fullflyt) och med 8mm sten. Det gick åt 4,5 kubik bara till den här delen.

Stenhus485copy.jpg

2 st lampor, 4 st inlopp och 1st rengöringsrör gjuts in i väggen.

Stenhus493copy.jpg

10mm järn nätas med cc avstånd 150mm.

Stenhus495copy.jpg

Vi hann inte bli klara med södra väggen:

Stenhus399copy.jpg

Gjutning med 1,5 tums slang.

Stenhus548copy.jpg

Formen tas bort. Även formen till inspektionslucka ner till poolrummet på terrassen syns:

Stenhus617copy.jpg

Färdiggjutet ser det ut så här. Kommer att se roligare ut när der är klätt med mosaik/granitsten:

Stenhus622copy.jpg

Stenhus660copy.jpg
 
Vad häftigt! Jag vill följa både poolbygget och hustbygget :-[ :p
Vilken underbar tomt ni måste ha!!!
När beräknar ni att vara klara med huset och poolen?

 
Riktigt läckert poolbygge! Ser fram emot fler bilder!!
 
Hej igen SH!

Så roligt att se era bilder, detta bygge kommer att gå till historien ;)

Granit plattan passar perfekt mot berget, hoppas det inte ser för mörkt ut när vattnet kommer i.

Håller med Jessica, vi vill följa både pool- husbygge.

// Git o Lars
 
Ok. Postar bilder allt eftersom bygger löper på!

Har ej hunnit göra mer åt poolen sen sist. Här är bilder tagna i förrgår och idag:


Stenhus1099.jpg

Stenhus1102.jpg
 
Går allt som planerat? SH

// Git o Lars
 
Läckraste poolen någonsin! Ser fram emot mer bilder vad det lider.

/O
 
Hej, sorry att jag ej svarat tidigare, men jag har haft inloggningsproblem och lyckas ej logga in på forumet hemifrån.

Vi är ej klara med poolen ännu, men ni kan se fler bilder här
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.