Denna sommaren har jag haft problem men min pool. Med kort tid emellan så har alger fullständigt exploderat ut i poolen o den blir oanvändbar över många dagar framöver.

Senaste gången så har klornivån legat på >3
Enligt denna
https://www.biltema.se/fritid/pool/...yHe3mBeZWIxKncSA59EQYhoKihY2MYRIaAj6CEALw_wcB

pH kanske något högt 7.5 och alkalinitet när 80 (80-100 enligt biltemas mätstickor)



Poolen är knappt 20kbm och jag kör 5st klorpuckar i samtidigt den flytmojängen där jula rekommenderar 10st per vecka.

Sandfiltret går 24/7
Backspolar några gånger per vecka och varje morgon när det blir såhär grönt. Sandfiltret är 1 år gammalt.



När jag dammsuger botten vilket jag måste göra nästan varje morgon för jag typ alltid lever med att vattnet börjar bli grönt så kommer det alltid ut ett moln med grönt ur anslutningen där.vattnet går in i poolen igen
. Jag har tänkt att det är väll omöjligt att filtret tar alla partiklar men nu med tanke på att jag har återkommande problem med alger så kanske det är ett tecken på att sandfiltret är slut?

Är det någon som har lite tips på vad jag kanske gör för fel? När väl algerna slagit till tar det ju en vecka med chocklor, dammsugning m.m att få den användbar igen o jag e så trött på detta..

Mycket tacksam för tips!
 
PH? Cya? Börja där innan du öser i klor.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Sannolikt har du två problem:

1. De sandfilter som följer med mindre ovanmarkspooler brukar vara skräp. Underdimensionerade och dåliga. Du borde ha ett sandfilter med 40-60kg sand i, ungefär. Och lägg till en vattenpump som orkar backspola ett sådant filter ordentligt (det är den tyngsta uppgiften vattenpumpen har).

2. Om det verkar som att kloret inte är verksamt måste du kontrollera CYA ("cyanursyra"). Organiskt klor innehåller cya och når man en halt över ca 30 så blir kloret snabbt mindre effektivt och man drabbas av vad som kallas "klorblockering". Då behöver du byta ut vattnet för att få ner CYA. Cya halveras om du byter hälften av vattnet. Om cya stiger hela tiden behöver du gå över till klor utan cya, när cya närmar sig 20-30











.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A Axiotrade skrev:
Denna sommaren har jag haft problem men min pool. Med kort tid emellan så har alger fullständigt exploderat ut i poolen o den blir oanvändbar över många dagar framöver.

Senaste gången så har klornivån legat på >3
Enligt denna
[länk]

pH kanske något högt 7.5 och alkalinitet när 80 (80-100 enligt biltemas mätstickor)



Poolen är knappt 20kbm och jag kör 5st klorpuckar i samtidigt den flytmojängen där jula rekommenderar 10st per vecka.

Sandfiltret går 24/7
Backspolar några gånger per vecka och varje morgon när det blir såhär grönt. Sandfiltret är 1 år gammalt.



När jag dammsuger botten vilket jag måste göra nästan varje morgon för jag typ alltid lever med att vattnet börjar bli grönt så kommer det alltid ut ett moln med grönt ur anslutningen där.vattnet går in i poolen igen
. Jag har tänkt att det är väll omöjligt att filtret tar alla partiklar men nu med tanke på att jag har återkommande problem med alger så kanske det är ett tecken på att sandfiltret är slut?

Är det någon som har lite tips på vad jag kanske gör för fel? När väl algerna slagit till tar det ju en vecka med chocklor, dammsugning m.m att få den användbar igen o jag e så trött på detta..

Mycket tacksam för tips!
Vad är det för pool och sandfilter?
Att det du suger upp går närmast rakt igenom låter inte helt rätt..

Hur gammalt är filtret och har det fått någon "kärlek" genom åren?
 
A Axiotrade skrev:
Denna sommaren har jag haft problem men min pool. Med kort tid emellan så har alger fullständigt exploderat ut i poolen o den blir oanvändbar över många dagar framöver.

Senaste gången så har klornivån legat på >3
Enligt denna
[länk]

pH kanske något högt 7.5 och alkalinitet när 80 (80-100 enligt biltemas mätstickor)



Poolen är knappt 20kbm och jag kör 5st klorpuckar i samtidigt den flytmojängen där jula rekommenderar 10st per vecka.

Sandfiltret går 24/7
Backspolar några gånger per vecka och varje morgon när det blir såhär grönt. Sandfiltret är 1 år gammalt.



När jag dammsuger botten vilket jag måste göra nästan varje morgon för jag typ alltid lever med att vattnet börjar bli grönt så kommer det alltid ut ett moln med grönt ur anslutningen där.vattnet går in i poolen igen
. Jag har tänkt att det är väll omöjligt att filtret tar alla partiklar men nu med tanke på att jag har återkommande problem med alger så kanske det är ett tecken på att sandfiltret är slut?

Är det någon som har lite tips på vad jag kanske gör för fel? När väl algerna slagit till tar det ju en vecka med chocklor, dammsugning m.m att få den användbar igen o jag e så trött på detta..

Mycket tacksam för tips!
grannen gör nåt på natten i din pool
 
  • Gilla
Axiotrade
  • Laddar…
Tack för svaren. Cya verkar ju vara intressant här eftersom jag har rätt högt med klor o de ändå blir grönt.
Hur mäter jag detta på bästa sätt?
Jävla trist att behöva byta vatten för att lösa detta.

Poolpumpen jag har är en bestway. Tittar jag i min sökhistorik så verkar det vara denna modellen:

https://www.produceshop.se/filterpu...9-flowclear-fran-7570-ltimme-foer-simbassaeng

58499 verkar vara tillverkarens produktnummer och det fanns i min historik.

Sanden är köpt på hormbach har jag för mig o jag valde en påse där jag tyckte sandstorlekem låg inom ett intervall som rekommenderades. Men jag minns inte exakt. Det gick åt knappt 1 påse.
 
Ja den där typen av produkt är tyvärr skräp. Det står att den ska fungera för pooler mellan 1 och 54 m3 och det är helt enkelt inte sant.

Jag skulle säga att om Cya är lågt så har du ett filtreringsproblem. Om cya är för högt kan man tänka sig att det är problemet, men har du haft problem hela säsongen så är nog ändå filtreringen bristfällig. Bra filtrering är grunden för ett enkelt Poollab.
 
Nu har jag försökt läsa lite mer. Det verkar som att tabletter höjer cya, men granulat inte gör det? Jag har mer eller mindre hela tidem använt granulat men tänkt att det måste vara min hantering av kloret som ställer till det..o jag e bara inne på andra kilot med tabletter.

Jag gör så att jag åker o köper en ny säck med sand. Den kanske är kass med tanke på att förra året när allt var nytt så hade jag inte alls samma problem. Tydöigen skall man inte backspola mer än 1gång per 7-14 dagar o jag har ju kört typ 1 gånger per 1-2 dagar. Det finns ingen sandhög ute på gräsmattan där spillvattnet åker ut men man kanske ändå utarmar sanden på ngt sätt?

Om inte de funkar så får jag kanske se.mig om efter ett nytt reningssystem och dessutom utrustning för att mäta cyan...

Tack alla!
 
returen returen skrev:
grannen gör nåt på natten i din pool
Jag vill inte veta! 🤣
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
A Axiotrade skrev:
Jag vill inte veta! 🤣
nä det är nog bäst så
 
Om du inte vill fylla på med mer di och triklorisocyanurat (CYA) för din klorning för att du närmar dig klorblockering så använd hypoklorit - antingen kalciumhypoklorit om inte kalk är ett problem (gips och kalkutfällning eller grumlig vatten av mycket finfördelad kalciumkarbonat) - alternativt natriumhypoklorit för poolbruk.

Båda kommer att öka på alkalitet i och med mer alkalimetaller (natrium, kalium, kalcium) utan klor eller sulfat-motjon som balanserar upp det, höjer pH och kan innebära att också hälla i natriumvätesulfat eller saltsyra för att kompensera för det så småningom.

Är det mycket CYA i poolvattnet så kommer det vara kraftigt buffrande när du häller i hypoklorit då det i princip regenererar isocyanuratet till att innehålla mer klor och gör också att tillsatta kloret blir stabil mot UV-ljus av solinstrålingen mot poolvattnet
 
A Axiotrade skrev:
Nu har jag försökt läsa lite mer. Det verkar som att tabletter höjer cya, men granulat inte gör det? Jag har mer eller mindre hela tidem använt granulat men tänkt att det måste vara min hantering av kloret som ställer till det..o jag e bara inne på andra kilot med tabletter.

Jag gör så att jag åker o köper en ny säck med sand. Den kanske är kass med tanke på att förra året när allt var nytt så hade jag inte alls samma problem. Tydöigen skall man inte backspola mer än 1gång per 7-14 dagar o jag har ju kört typ 1 gånger per 1-2 dagar. Det finns ingen sandhög ute på gräsmattan där spillvattnet åker ut men man kanske ändå utarmar sanden på ngt sätt?

Om inte de funkar så får jag kanske se.mig om efter ett nytt reningssystem och dessutom utrustning för att mäta cyan...

Tack alla!
Då måste läsa innehållsförteckningen för att veta om det är cya i det du använder, du kan inte gå på om det är tabletter eller granulat.

Att byta sanden tror jag är slöseri med tid, jag har haft samma sand i 12 år.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Lite återkoppling. De klorprodukter jag kunde läsa innehållsförteckningen på innehöll låååånga namn på kemikalien och mittdäri stod "cya". Så jag antar att de innehåller detta. Min fråga är varför de innehåller ett ämne som med tiden skapar klorlås?! Dunt tycker jag.

Hur som helst.
Plockade ner reningsverket o fy farao va grönt o eländigt de va i sanden. Full med alger. Mao så verkar den inte backspola ordnetligt. Skratta gätna åt mig, men kan de bero på att det blir för dåligt flöde i den vattenslangen som är kopplad till backspolningsanslutningen. Utblåset alltså.

Den levererades med olika anslutningar jag kunde montera där varpå en var sådan vattenslangsanslutning.

Har tömt på sand o rengjort allt. Och hoppas på att ett större flöde på backspolningen kanske kan lösa problemet.
 
Ja det kan i bästa fall bero på vattenslangen - det går inte att backspola genom en trädgårdsslang.

Man har klor med cya för att cya kapslar in kloret och skyddar det mot uv-ljus. Bra i vissa fall och i begränsade mängder.
 
Återkoppling 2:
Efter att ha bytt slang så den matchar de övriga slangarna på reningssystemet så har jag sett en markant förbättring på vattenkvalitén. Från att ha varit vansinnigt grön så är den nu lätt turkos och bättras varje dag.

Så med andra ord. Använd inte backspoolningsanslutningen för trädgårdslang utan en ordentlig slang!
 
  • Gilla
Hep och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.