E
Hittade ett fint hus vi ev. vill ha med innepool 4x4 meter, verkar lite snålt, var påskrivet 6x3 på ritningen men fick ev. inte plats, poolrummet är c:a 8x5 meter. Duger 4x4?

I rummet intill under är det automatisk poolrening, en stor sak som ser ut att ha värmare. Huset har mindre fuktangrepp och dom har aldrig haft pooltäckning, jag såg inga avfuktare heller, det verkar väl ganska dumt?

Dåliga sargar också, inga eller smala på olika höjd, är det ett problem?


Pool1.jpg

Pool.jpg
 
Avsaknad av sargar är illa främst av två skäl
1. Försvårar poolövertäckning
2. Försvårar rengöring

Om du är seriöst intresserad skulle jag rekommendera att du låter en kunnig poolbyggare besikta poolen samt komma med förslag på pooltäckning som minskar behovet av avfuktning samt värmebehov. Det gick an att köra utan när el och värme var billigt. Har svårt att se hur man ska klara sig utan en anpassad avfuktare

När det gäller storleken: I en så pass liten pool blir det svårt att simma, det blir mer lek och plask. Undantaget är om det går att sätta in ett motströmsaggregat typ Endless Pools eller dylikt. Vissa använder gummiband, det har jag dock aldrig provat. Det kostar dock en fin slant, ett endless pool aggregat kostar runt 80 tkr.

Har bott med inomhuspool, både 8x4 och 16.67x8. Båda hade breddöverloppsränna som gör simningen mer behaglig.

Hoppas att det var till någon hjälp.
 
E
fredl skrev:
Avsaknad av sargar är illa främst av två skäl
1. Försvårar poolövertäckning
2. Försvårar rengöring

Om du är seriöst intresserad skulle jag rekommendera att du låter en kunnig poolbyggare besikta poolen samt komma med förslag på pooltäckning som minskar behovet av avfuktning samt värmebehov. Det gick an att köra utan när el och värme var billigt. Har svårt att se hur man ska klara sig utan en anpassad avfuktare

När det gäller storleken: I en så pass liten pool blir det svårt att simma, det blir mer lek och plask. Undantaget är om det går att sätta in ett motströmsaggregat typ Endless Pools eller dylikt. Vissa använder gummiband, det har jag dock aldrig provat. Det kostar dock en fin slant, ett endless pool aggregat kostar runt 80 tkr.

Har bott med inomhuspool, både 8x4 och 16.67x8. Båda hade breddöverloppsränna som gör simningen mer behaglig.

Hoppas att det var till någon hjälp.
Det går givetvis att bygga till något sargliknade, om det behövs då den har "automatisk rening", har inte de flesta det?

Jag trodde sargen var för säkerhet också.

Dom hade kanske ställt undan avfuktaren, det satt ventilation i taket. Vi såg ett 8,5-miljonershus med 3,5x7 meter innepool och ingen täckning, utan avfuktare. En annan hade 2.

Täckning ska vara självklar, speciellt med småbarn som inte kan simma. Men jag tycker det mer liknar en barnpool, 5-7 meter långt brukar vara mer vanligt, inte en fyrkantig. Simmas diagonalt blir det 2 meter till om jag räknat rätt.
Jag har sett jetaggregat för 19.000.
Den stora poolen var väl knappast i en villa?

Vårt semesterparadis har en för rehab uppvärmd till 37 grader, plus 2 utomhus.
Breddöverloppsränna verkar ovanligt och fanns i det dyra huset.
 
Redigerat:
Att köra utan avfuktare är väldigt slitsamt för byggnaden om man inte ventilerar ut all fuktig luft och ersätter med uppvärmd ny (dvs dyrt). I ett poolhus är det viktigt hur förhållandet lufttemperatur / vattentemperatur ser ut, det inverkar på luftfuktigheten.

Själva aggregaten kan säkert gå att hitta för 19.000, men att simma i en enkel jet är (enligt min åsikt) ingen höjdare. Har funnits en enkel-jet i en av poolerna som jag nämnde ovan. Jag tyckte att den fungerade så där. Om du kollar in Badu Jet (pris från $4000) så har de dubbla munstycken, den kan jag tänka mig fungerar bättre.

Här finns ett standalone aggregat för befintliga pooler. http://www.badujet.com/owner.html

Den stora poolen fanns inte i en vanlig villa. Det är dock inte helt ovanligt med pooler med dem måtten i Tyskland eller USA. Tidningen Schwimbad und Sauna är en riktigt bra inspirationskälla.

Om man har 100% barnsäkra lås till poolrummet kan man klara sig med ett enkelt pooltäcke för att motverka värmeförlust och avdunstning. De kan dock vara rent livsfarliga om man ramlar i dem då de smiter åt och gör det svårt att ta sig upp. Ett riktigt poolskydd är att föredra om det är teknisk möjligt.
 
Redigerat:
E
Tror vi har en ny avfuktare redan till krypkällaren.
Pooljet bör vara ett plus om man säljer.
Schwimbad und Sauna har jag inte läst än, var det enfamiljs privatbostäder?

Låst dörr och poolskydd bör man nog ha, det ena eller andra kan glömmas.

I Frankrike har jag sett stora privata utepooler, plus någon enstaka i Spanien, poolskydd verkar ovanligt där.

Vad jag minns körde en läkare i Djursholm med en enkelt överbyggd utepool som värmdes året runt. I Spanien kör de ofta med solvärme men på fastlandet kan det nog bli för kallt.
 
Egnahemsägare skrev:
Tror vi har en ny avfuktare redan till krypkällaren.
Pooljet bör vara ett plus om man säljer.
Schwimbad und Sauna har jag inte läst än, var det enfamiljs privatbostäder?

Låst dörr och poolskydd bör man nog ha, det ena eller andra kan glömmas.

I Frankrike har jag sett stora privata utepooler, plus någon enstaka i Spanien, poolskydd verkar ovanligt där.

Vad jag minns körde en läkare i Djursholm med en enkelt överbyggd utepool som värmdes året runt. I Spanien kör de ofta med solvärme men på fastlandet kan det nog bli för kallt.
Schwimbad innehåller både privata och anläggningar på hotell och liknande. Kul tidning med mycket matnyttig fakta (om man behärskar språket) och som inspirationskälla.
 
E
Jodå jag kan lite tyska också och bläddrade.

Vet du varför dom har tak över poolerna i Florida?

Vad hade du bott i med stora pölar?

Tog just fram ett gammalt prospekt, en stor villa med 4x8 och bar intill som de flesta har, fler har haft minikök och ett hade en mathiss ner. Det senaste lilla på bilderna har bara sittplatser, resten kan vi vara utan tror jag.
Ett nytt problem blir mer barntillsyn, nu bör lillen knappt vara ensam på altanen i minipoolen.

I Spanien har dom en del rutschkanor och stora pölar. Men ska man alltid kunna bada ute måste det bli Canarias. I Marocko har jag sett en del tjusiga också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.