Finns det någon statistik eller erfarenhet av polyuretanskumisolering, där fuktproblem uppstår i en träkonstruktion?
Blivit rekommenderad att använda PUR sprutisolering i både yttervägg och yttertak. Detta då vi vill slippa behöva reglar på tjockare träreglar för att kunna Isolera tillräckligt.
Men jag är orolig för fuktvandring, att man stänger inne träreglar som efter några år ruttnar.
 
Jag letade ganska mycket information innan jag köpte min polyuretanspruta och hittade väl inga direkta fakta åt något håll.

Så jag sprayde mitt tak med slutna celler för drygt 6 år sedan, sprayade rakt mot 100år gammal "råspont" utan luftspalt.

Så länge skummet är av slutna celler så sker det "ingen" fuktvandring, så då ska det inte kunna bli något problem. Men det är svårt att inte ha några bryggor av trä i ett tak, och trä är ju inte diffusionstätt så där kommer det ske en viss fuktvandring oavsett.
Det viktiga är nog att det inte ligger ett difussionstätt skikt ovanför.


Inomhus byggarbetsplats med isolering, träbjälklag och OSB-skivor, oavslutad konstruktion, arbetslampa, kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isoleringsskum har expanderat mellan träbjälkar i ett oisolerat utrymme, bildar ojämna mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu håller jag på och ska lägga om taket och passar på att bryta bort gammal råspont, takflis, masonite och asfaltspapp och gör en luftspalt. Men jag ser inga tecken alls på någon fuktvandring där reglarna är.
Inomhus konstruktion, gul isolering, trä och betong, byggavfall, renoveringsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du har luftspalt kan du köra med öppna celler, då behöver du inte bekymra dig över reglarna, enligt mig...
Men ja, jag håller med, det är många teorier och inte mycket oberoende fakta.
Det stora problemet är väl inte fuktvandringen egentligen utan daggpunkten, dvs den punkt där temperaturen har sjunkit så mycket att fukten inte längre kan bäras av luften och kondenserar på ytor som teoretiskt kan vara mitt i en regel.
Om du inte redan har gjort det så kolla Mollierdigram.
 
Min uppfattning är att det inte behövs oberoende tester i ett sånt här fall, fysikens lagar gäller och fuktvandring kan ske på olika håll.
Exempelvis en varm dag med ytskikt av papp eller plåt kommer fuktvandringen ske utifrån och in, och tvärtom när det är kallt ute.
Att då inte ha någon luftspalt mellan diffussionstät isolering och takpanel, blir så klart att fukten stannar i konstruktionen.
Resultatet är känt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Fysikens lagar är rätt fasta, men praktiskt är det svårt att förstå konsekvenser.
Oavsett luftspalt/diffusionsskikt eller inte så kommer fukten vandra dit den vill förr eller senare, det som är tur är att både temperatur och luftfuktighet ändras hela tiden så att den fysiska daggpunkten flyttas hela tiden, det gör att dom flesta konstruktioner torkar upp innan det blir skador.

Med luftspalt och ångspärr är det extremt sällan problem, men ett hus i södra sverige där någon gillar att det är 14 grader innomhus på sommaren misstänker jag kommer få problem om inte ångspärren sitter på utsidan.

Mitt hus har haft tjock asfaltsmatta och ingen luftspalt sedan 60-70år tillbaka, och visst är det några ställen där 1,5" råsponten är ganska medfaren, men det hade säkert funkat 50 år till.
Samma med torpargrunden där det rann in vatten varje gång det regnade mycket så bärlinorna låg i vatten, på 100år hade kanske 10-20% av tvärsnittet ruttnat, men inget allvarligare än så.

Antingen stoppar man fukten helt eller så får man bygga en konstruktion som klarar att hålla fukt under en begränsad tid utan att ta för mycket skada.

För TS är ju detta egentligen en ickefråga då luftspalt finns, det blir ingen skillnad mot vanlig isolering.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
  • Spray foam isolering, fuktighetsmätare, visar problem, takbjälkar 'torra' ovanpå 'våta' bakom, svårt identifiera skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
O Oskowich skrev:
Men när man bakar in träregeln i väggen/taket med polyuretanskum, vilket gör att endast kortsidan kan "andas" på regeln. Måste ju finnas hög risk för att fukt blir kvar i regeln och det blir röta efter några år?
Bild där yttre skiktet på regeln är ok, men längre in är fukten högre... [länk] foam insulation consumer guide_March2023_updated.pdf
 
  • Instruktioner och diagram för isolering av tak med sprayad polyuretanskum. Nojd, snabb, tätningsfri lösning illustreras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag sprutade mitt hus med skum så monterade jag på utegips ovanpå reglarna både vägg och tak. Och sedan 34mm planka som jag sedan monterade råsponten på. På väggarna vart det samma fast istället för råspont så var det fasad.
 
A atomlab skrev:
När jag sprutade mitt hus med skum så monterade jag på utegips ovanpå reglarna både vägg och tak. Och sedan 34mm planka som jag sedan monterade råsponten på. På väggarna vart det samma fast istället för råspont så var det fasad.
Var detta en rekommenderad konstruktion från leverantören av PUR skummet?
 
O Oskowich skrev:
Var detta en rekommenderad konstruktion från leverantören av PUR skummet?
Dom ville ha något att spruta mot. Ville inte spruta direkt på råsponten just för att det blir ett helvete att byta den om något händer eller liknande. Kunde sätta vindduk men det fanns då en risk att duken hängde ner sig utav vikten i skummet om man inte tog en utav bra kvalite. Jag tog då hängslen och rivrem och tog utegips och det vart kanon.
 
  • Gilla
Oskowich
  • Laddar…
Det finns två olika sorters skum, ett med öppna celler och ett med slutna.
Slutna celler är nästan diffusionstätt, så skummar man in en fuktig regel blir det inte bra.
Men skummet med öppna celler "andas" så fukt både kan komma in och ut.
Att det är 15% på ena sidan och 23% på andra sidan händer nog med en vanlig vägg också, men om taket läcker är det svårare att upptäcka.

Med slutna celler behöver du bara lämna en sida öppen så kommer fukten stabilseras mot omgivningen.

Utmaningen är att det är många som tror och tycker samtidigt som det inte har gjort några större studier i vårt klimat.

Jag har min teori och jag köpte en egen maskin istället för att ta in en firma, delvis för att det för ca 10 år sedan när jag började projektera inte fanns så många företag som höll på och kompetensen verkade sådär, men primärt eftersom jag gjorde allt i små steg där jag skummade in och kondensisolerade tillluften så jag kan kyla huset med FTX, att ta hit en firma 25ggr hade inte blivit billigt.
 
A atomlab skrev:
Dom ville ha något att spruta mot. Ville inte spruta direkt på råsponten just för att det blir ett helvete att byta den om något händer eller liknande. Kunde sätta vindduk men det fanns då en risk att duken hängde ner sig utav vikten i skummet om man inte tog en utav bra kvalite. Jag tog då hängslen och rivrem och tog utegips och det vart kanon.
Jag trodde att 100+år gammal dammig råspont skulle påverka vidhäftningen, nu vet jag bättre...
 
Gimp Gimp skrev:
Jag trodde att 100+år gammal dammig råspont skulle påverka vidhäftningen, nu vet jag bättre...
Jag bygger nytt så det var ingen dammig råspont att spruta mot ;) men du vet ju redan hur bra det där gegget fastnar på allt. Är ju trots allt fogskum som fäster som satan på allt. Fäst förmågan var det inget allt tala om utan snarare en välmening till hantverkaren som om 40år kommer eventuellt att byta råsponten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.