Har varit i kontakt med en gubbe som har kontakter med ett polskt husföretag men är lite skeptisk till detta.
Vi ska bygga ett arkitektritat hus och meningen är att vi ska skicka ner ritningarna till polen.
Det som jag är lite tveksam till är hur regler och lagar fungerar om man skulle bli lurad eller om dom inte gör ett bra jobb.
Är det nån som har erfarenheter av detta eller bara vet hur det funkar.
 
Jag skulle nog rekomendera átt vänta tills Polen är med Eu!
 
  • Johanson_Design_-_Kennedy.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag instämmer med Adam.

Hoppade nyligen av en affär med polsk leverantör efter att ha hört ett par skräckhistorier beträffande priser, kvalitet m.m.

Materialet är billigare, arbetskraften är billigare. MEN ofta kommer de med 4-6 byggarbetare istället för 2 vilket blir att det kostar mer per timme i alla fall. Ha koll på priserna om du gör affärer så här!

En annan aspekt kan vara värderingen på huset. Se helst till att plattan och stommen är rest av svenska leverantörer - då värderas huset annorlunda. När/om ni någon gång ska sälja huset kan ni få problem eftersom det annars är ett "polskt hus".

Folk i allmänhet är rädda för "barnsjukdomar" i dessa hus.

Köper ni huset via en svensk återförsäljare - kolla upp hur deras ekonomi ser ut. Det finns flera "skojare" som bara har husförsäljning som sidoverksamhet och är allt annat än seriösa.

Lite tankar och tips..
Magnus.
 
Hej,

Vi har erfarenhet... Har ett arkitektritat hus med svensk stomleverantör som tillverkat blocken i polen och rest stommen med polsk arbetskraft, vissa delar platsbyggda. Kan börja med att säga att vi ligger i tvist med dem...

Generellt sett tycker jag att polska arbetare har oförtjänt dåligt rykte i sverige. De arbetar hårt och är måna om att göra ett bra jobb, däremot har de sällan kompetensen och erfarenheten om vad som är acceptabel standard och vilka lagar och normer som gäller i sverige. Ska det funka måste man ha en svensk firma med kvalitetssäkring och bra arbetsledning, det hade inte vår firma och det har lett till en massa problem.

Generellt sett skulle jag avråda om det inte är så att du har goda referenser på själva byggföretaget. Det är billigare men du riskerar att få betala med en massa strul och försening. Så här i efterhand tycker jag nog inte det är värt det.
 
Jag håller med "Gröna fingrar" om att polska hantverkare oförtjänt dåligt rykte. Jag har hört med flera som byggt hus med hjälp av polacker och supernöjda med deras insater, noggranna både med material och verktyg. Billiga och bra att ha och göra med. Givetvis finns det väl rötägg precis som svenska hantverkare.

Jag skulle också vänta tills Polen går med i EU vad gäller att köpa från Polsk husleverantör. De går med 1 maj, kan vara värt att vänta!
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.