för något år sedan fick jag en förklaring om att exempelvis riktigt fina förstärkare kan prestera annorlunda beroende på hur man kollar in neutral och fas.

denna förklaring fick jag av en elektrotekniker, så även om jag int eminns den så kan jag tills vidare fortsätta minnas vad den innebar.

men nu till ett mysterium.

igår var jag hemma hos en bekant som visade mig att hans dimmer fnugerade resp fungerade inte beroende på åt vilket håll man satte den i uttaget!

efter en stund provade jag om det hade en mekanisk förklaring, alltså att den helt enkelt inte funkar när den hänger upp och ner, så jag tog en förlängningssladd och höll timern rättvänd i änden på sladden, och stack i kontakten i väggen, fungerar, men när jag vänder på stickkontakten i väggen fungerar den inte.


i läget "fungerar" så är den frånslagen när den ska va frånslagen, och tillslagen när den ska vara tillslagen, i läget "fungerar ej" är den permanent tillslagen, dvs lampan som är kopplad lyser.


har någon här någon förklaring till detta beteende?

ägaren till allt detta har lyckats uppnå samma resultat med flera olika timers, tills han av en elektriker fick tipset att vända på en och se om det funkar!

är detta alltså vanligt?
och hur går det till?

/m
 
jag ser att jag har rört till det en smula, det är alltså fråga om en timer och inte en dimmer över huvud taget.
 
Den enda vettiga förklaring jag kan komma på (som ändå verkar osannolik) är att timern är feltillverkad så att klockmotorn i den är kopplad mellan 1 av inkommande ledarna och skyddsjord istället för mellan de två inkommande ledarna.

Då får man den effekt du nämner, dvs. beroende på om den ledaren den är kopplad på råkar hamna på fas eller noll, så fungerar den eller inte.

Om det skulle vara så att den är felkopplad så kan den vara livsfarlig.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.