Har sedan några veckor börjat använda vårt nya kök med en mörk, polerad (dvs blank) granitskiva. Vår leverantör av skivan hade lämnat kvar en flaska mineralolja vid installationen, och enl. deras rekommendation arbetade jag in ett tunt lager olja efter att snickaren var klar med allt fogarbete.

Jag har upptäckt att skivan är känslig mot fett, det har redan blivit ett par fettfläckar som iof verkar blekna något över tiden. Ett exempel är när det hade kommit smör på bänken efter frukost vilket jag missat innan jag åkte iväg och var borta ett par timmar, det blev en mörk fläck efter det som nu efter ett par dagar delvis försvunnit.

Min första tanke var att lägga på mer mineralolja, men efter lite research på nätet verkar det finnas olika skolor. Sveriges Stenindustriförbund skriver i sin handbok att slitytan på natursten ska vara just stenytan och inte någon tillsatt behandlingsprodukt, som tom ska kunna skada stenen och hindrar den från att transportera bort fukt. De skriver också om hur man tar bort ev. fläckar som kan bli (se länk nedan). Antar att det är det man får göra då om man ska ha skivan obehandlad? Man vill ju gärna kunna bre smörgåsar och annat direkt på bänken, och vad händer med en obehandlad skiva om man tex bakar med smör?

Nu är jag nyfiken: hur gör ni andra där ute, behandlar ni eller inte? Berätta gärna om era erfarenheter, ev problem och metoder!

http://www.naturstenskompaniet.se/f...UKTBLAD/STENHANDBOK_INOMHUS/Sten-skoetsel.pdf
 
En polerad granit borde inte suga åt sig fett från smör, vet du vad graniten heter och vart har du köpt den? En slipad yta brukar dock bli ganska törstig, tips är då att använda t.ex vanlig paraffinolja, vilket mättar ytan.
Steinfix och Akemi har ett antal produkter för bänkskivor, har själv använt Akemi antifläck och den fungerar strålande.
 
Tack för ditt svar. Jag trodde nog också att skivan skulle tåla "allt", och valde att investera i en stenskiva just för att inte behöva vara rädd om den...

Vår skiva är en "Granit Nero Africa" och är levererad från en stenfirma i Malmö-trakten. Tyvärr vet jag inte det exakta stenhuggeriet eftersom jag köpte den via vår köksleverantör.
 
M
Sten har som många andra material, porer som fett, smuts och vatten kan tränga in i. Det skadar förmodligen inte stenen, men det kanske kan se fult ut.
 
Hittade min supergamla tråd och tänkte att jag kunde göra ett "vad hände sen"- inlägg :) Stenskivan fortsatte vara känslig för fett en tid, men jag började ta bort fläckarna med pastametoden (lacknafta + potatismjöl) vilket funkade bra. Efter nåt år eller så verkade stenen vara mättad, inte ett spår på den oavsett vad vi utsatte den för. Nu när vi flyttade i höstas efter 7 år såg den ut som ny - kommer definitivt välja en mörk sten igen när vi renoverar på nya stället eftersom det är så bekvämt.

Pastametoden: http://www.marmorgranit.se/wp-content/uploads/2014/08/Fläckborttagning-på-natursten-febr-2018.pdf
 
  • Gilla
sollentuna
  • Laddar…
Flodinn Flodinn skrev:
En polerad granit borde inte suga åt sig fett från smör, vet du vad graniten heter och vart har du köpt den? En slipad yta brukar dock bli ganska törstig, tips är då att använda t.ex vanlig paraffinolja, vilket mättar ytan.
Steinfix och Akemi har ett antal produkter för bänkskivor, har själv använt Akemi antifläck och den fungerar strålande.
Supergammal tråd – men tänkte höra om du har några tips angående Akemi. Vi har nämligen precis fått vår kalkstensskiva installerad och jag ska behandla den idag med just Akemi anti-fläck. Har bland annat hört lite olika bud om hur länge man ska låta medlet verka innan man torkar av. Och om du har koll på hur flödigt man ska applicera. Tycker inte att instruktionerna man fick med var superbra, och var inte hemma vid installationen för att kunna fråga stengubbarna
 
Hej, vår sten var en polerad Nero Impala och har tyvärr ingen erfarenhet av Akemi eller annan behandling då vi valde att låta vår skiva vara "öppen" (dvs obehandlad). Om jag köper samma sten igen kommer jag nog tänka om och behandla den med mineralolja, vilket leverantören rekommenderade för att slippa oroa mig i början för fläckar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.