Jag har slipat och därefter klarlackat en bordskiva typ barbord. men det är lite "penselspår" i ytan
(syns mest i vissa vinklar) nån vattenbaserad klarlack lagd rikligt i 2 omgångar med en liten finslip imellan.

men hur fixar man lättast sista finishen , utan att skada lacken för mycket.
rollat istället??
 
Lite svårt att svara då olika lacker beter sig olika. Men om det är penselspår så måste du slipa ner dem för att ytan ska bli perfekt. Eventuellt får du lägga på ett lager till för att kunna slipa tillräckligt mycket. Om lacken går att späda kan man kanske avsluta med utspädd lack i ett tunt lager för att inte få penselspår. Viktigt med en bra lackpensel också.
 
MYCKET fint papper och stort tålamod.
 
Skumgummi pensel är mycket bra. Men vet ej hur den funkar med vattenbaserad lack. Om man har en bra syntet pensel för just vattenbaserad klarlack och man läger i flera tunnare/ lagom istället för tjockare så flyter lacken lite lättare ut och på så sätt kan man minimera pensel ränder. Utan att ha sett ytan så misstänker jag att du måste slipa ner ytan till helt slät matt yta och sedan lägga på lite mera lack. Polera är ett alternativ men vet ej om det funkar just på din vattenbaserad lack.

Pär
 
Slipa bort penselmärken med fint slippapper som sagts ovan. Polera utan med t.ex. Autosol. Har inte provat på just klarlack, men funkar bra på annan vattenbaserad lack.

Det svåra är att slipa ytan helt felfri (bli av med penselmärken, ev. apelsinnskalsyta etc, utan att slipa igenom lacken på någon kant eller så). Att få upp glansen igen är en baggis med Autosol (eller valfri rubbing har jag hört, men inte provat).
 
Redigerat:
  • Gilla
Banne1234
  • Laddar…
Tyvärr skulle jag inte "lacka rikligt" för att få en bra yta. Som andra nämner, lägg flera tunna lager för att få en tjockare yta och slipa sen men väldigt fint papper. Vill man ha en perfekt yta behöver man också polera men då bör alla synliga spår vara borta med hjälp av slipningen (som kan ge en lite matt yta).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.