Hej,

Vi har nyligen lagt in Carraramarmor i vårt kök. Den är matt i ytan, dvs inte blankpolerad. Jag har varit noggrann och impregnerat den ett par gånger med Steinfix Impregnering (Nano-teknologi).

På vissa ställen kan man se att vi fått fläckar/etsningar i skivan efter lime/citron/ättika. Man ser fläckarna då man tittat längs med skivan mot ljuset. Det har blivit som matta förändraingar i ytan, etsningar.

Finns det något sätt att själv polera bort dessa? Någon som gjort detta? Vad ska man använda?

Jag vill inte riskera att fläckarna blir värre! Lösningen kanske blir att lära sig leva med fläckarna?

Mvh Erik
 
Syran måste först neutraliseras, vet inte vad som används till din skiva för det, återförsäljaren ska veta sådant.

600 kornigt eller mera, våtslippapper, polera upp det med en polermaskin eller manuellt.
Bästa är att höra med en bra färgaffär, de är kunniga, oftast på dessa små missöden.

Har du möjligen en liten spillbit du kan prova på så är det lättare att inte göra fel på den större skivan.
Jag vet att de som säljer dessa skivor, ofta skriver att det inte går att åtgärda själv utan en massa fina maskiner och specialmedel. Det viktigaste är att få ur den syra som kan vara kvar i skivan innan den återställs.
Själv har vi betongskivor som har en oljad och polerad yta (ovansidan) de har fått utstå allt från blåbärs indränkning till syror, nu är det inte samma teknik att åtgärda marmor, men det går.

Mvh P-A
 
Menar du att "syran" ligger kvar i skivan? Hur kan man få ur den?

Jag har kollat den där filmen tidgare. Den ytan som de "reparerar" är relativt blank. Men det kanske skulle funka även på min?

Funkar det med våtslippapper även på en matt yta? Dvs resultatete riskerar inte att bli allt för blankt. Jag vill ju undvika att behandla hela skivan som är 7m lång.
 
eeekarlsson skrev:
Menar du att "syran" ligger kvar i skivan? Hur kan man få ur den?

Jag har kollat den där filmen tidgare. Den ytan som de "reparerar" är relativt blank. Men det kanske skulle funka även på min?

Funkar det med våtslippapper även på en matt yta? Dvs resultatete riskerar inte att bli allt för blankt. Jag vill ju undvika att behandla hela skivan som är 7m lång.
Om du vill undvika att polera hela skivan kanske det begränsar dina val, syran, om den har gått ner i skivan, kan ligga kvar. Om det är ett större syraangrepp så kommer det att lösa upp såpan igen.
Har du provat att göra det enklaste först?
På med ny såpablandning och polera med trassel eller maskin?
Det kan räcka om det bara är lite matthet och inga större färgskiftningar, det är stor skillnad, kan du inte lägga upp en bild på hur det skadade området ser ut, då kanske flera kan komma med förslag.
Mvh P-A
 
trist men jag får uppfattningen om att det är ett kök? Vanligtvis använder man dem och hur ska du göra i framtiden då? Det lär med all säkerhet bli mer fläckar om du nu inte bestämmer dig för att inte använda bänkarna.
 
Jag kan lägga upp en bild ikväll efter jobbet.

Kanske ska börja med att polera med en vanlig linoljesåpa från gysinge som jag har till mina trägolv?
 
Stefan, jag fattar din poäng.

Men det skulle kännas bra om det finns ett sätt att få bort dessa fläckar. Kanske inte efter varje matlagning... Men iaf vid den stora julstädningen =)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Använd den såpa som skall vara till just din sort av marmor, olika såpor till olika underlag, jag hade inte använt en olja för trä till en marmorbänk, om det inte är samma i dem.
 
precis, tänk på att inte laborera för mycket för fel olja kan ju också krypa ner och ge fläckar som inte går bort. Det finns ju inget stenmaterial i världen som är helt tätt så vad som helst kan ju ta sig in i skivan om det är så. Ljus marmor är ju inte direkt förlåtande på det viset.
 
Jag jobbar med kök och hade dessutom Carraramarmor i min förra lägenhet. Mitt råd till kökskunder är alltid att vill man ha bänkskivor i marmor/kalksten får man lära sig leva med fläckarna, annars ska man välja annat material. Fläckar går inte att undvika, det behöver heller inte vara citron eller vin utan det räcker med att skala en potatis och lägga på bänkskivan. Vem tror att en potatis är sur? Fläckarna uppkommer dessutom omedelbart, är det vinäger räcker några sekunder.

Jag tror inte på att polera bänkskivorna såvida ni inte polerar hela ytan, ni kommer nog inte få till exakt samma polering som från början. Det bästa är att lära sig leva med fläckarna och se det som patina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.