Vid inkoppling av exempelvis porslinsarmaturer med E27 sockel, typ dessa:
http://www.ifoelectric.com/socklar-ganga84,.html

Spelar då placeringen av Nolla/Tändtråd någon roll? Ska Tänttråd/Fas Alltid ligga på bottenstiftet?
I min värld kan detta knappast vara heligt med tanke på alla stickproppsanslutna armaturer med E27-sockel...?
 
Mikael_L
J Joakim Nilsson skrev:
Ska Tänttråd/Fas Alltid ligga på bottenstiftet?
Ja det är eftersträvansvärt. Men fungerar naturligtvis endast på fast installerade armaturer.

Sen ska moderna E27-socklar vara konstruerade så att inte hela gängan i sockeln är i kontakt med strömkretsen, utan endast ett litet kontaktstift, typ. Så allt detta är idag inte riktigt lika relevant som förr. Men jag kopplar alltid in fast monterade armaturer med nollan till lampans gänga, ändå.


edit:
I bilden i din länk ser man ju detta moderna utförande, det är bara kontakt med lampans gänga genom den lilla kontakttungan jag ringat in:
E27-lampsockel med markerad kontakt som förklarat i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Det är en svaghet hos våra uttag och stickproppar, det är en av anledningarna till att byta ut ”Schucko-uttagen”. Det jordade är från 20-talet fick jag lära mig nyligen. Gammal konstruktion
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är eftersträvansvärt. Men fungerar naturligtvis endast på fast installerade armaturer.

Sen ska moderna E27-socklar vara konstruerade så att inte hela gängan i sockeln är i kontakt med strömkretsen, utan endast ett litet kontaktstift, typ. Så allt detta är idag inte riktigt lika relevant som förr. Men jag kopplar alltid in fast monterade armaturer med nollan till lampans gänga, ändå.


edit:
I bilden i din länk ser man ju detta moderna utförande, det är bara kontakt med lampans gänga genom den lilla kontakttungan jag ringat in:
[bild]

Mycket intressant och Tack för svar!

I min värld så BÖR polariteten på åtmindstonde armaturen på bild ej spela någon som helst roll...?
 
J Johan456 skrev:
Det är en svaghet hos våra uttag och stickproppar, det är en av anledningarna till att byta ut ”Schucko-uttagen”. Det jordade är från 20-talet fick jag lära mig nyligen. Gammal konstruktion
Ur den synvinkeln är uttag av typ E (som bla Frankrike har) bättre än typ F, typ Fs stickkontakter fungerar normalt i typ E uttagen, anledningen till att typ E är bättre är att jordanslutningen är ett stift i uttagen som sitter lite förskjutet jämfört med nollan & fasen, ”alla” gjutna typ F kontakter har ett hål som passar jordstiftet.
Så om typ E uttaget är rätt kopplad så får man automatiskt fasen och nollan på rätt platser i varenda apparat som har stickkontakter som är godkänd för mer än 2,5A (platta eurokontakten är klassad för max 2,5A)

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/korsreferens-natspanninguttag

https://se.farnell.com/abb/m1174/modular-socket-16a-250vac/dp/2447073
 
B
Det är ju växelström...
 
B Boan skrev:
Det är ju växelström...
Jepp?
 
Anledningen till att koppla fasen i botten är väl för att göra det lite svårare att råka komma åt spänningsförande delar? Visserligen är det ett ganska stort hål att stoppa fingrarna i, men med fasen på gängan kan man dessutom få en stöt av en halvt iskruvad lampa.
Det har inget med spänningens polaritet att göra, men det antar jag att TS vet eftersom ordet stod inom citationstecken.
 
useless useless skrev:
Anledningen till att koppla fasen i botten är väl för att göra det lite svårare att råka komma åt spänningsförande delar? Visserligen är det ett ganska stort hål att stoppa fingrarna i, men med fasen på gängan kan man dessutom få en stöt av en halvt iskruvad lampa.
Det har inget med spänningens polaritet att göra, men det antar jag att TS vet eftersom ordet stod inom citationstecken.
Lamphållare där gängan är ansluten har inte varit godkända i modern tid, ljuskällans gänga ska inte få kontakt förrän den är i botten och man inte längre kan riskera att beröra gängan (så är tanken förstås, tyvärr är de flesta människor helt oupplysta vad gäller elsäkerhet och det väller in mängder med ren skit via ebay, wish m.m.).
Sen kan jag hålla med om att E27 i sig själv inte är någon direkt säker konstruktion.
 
  • Gilla
cergod
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.