Jag håller på att bygga ut och behöver lägga cirka 25 kvm takpapp, på 3 graders lutning.

I senaste numret av "Gör det själv" så hade de plywood som underlagstak, och sedan primade de skivan med en massa innan de la på underlagspapp.

Verkar smidigt att köra plywood istället för råspånt, finns det någon nackdel med det?
 
Hmm, jag undra dock om det är så smidigt ?
Det är svårare att hantera stora skivor på ett tak.
Plywood är mkt dyrt, speciellt om du skall ha 22 mm tjockt (som råsponten är)!
Så varför inte köra råspont ?

Enda möjliga fördelen är att råspont är mer levande, plywood har ju egenskapen att det inte bör röra så mkt på sig - men med tanke på hur många spontade tak det finns så borde det inte vara ngt reelt problem.
I Usa kan jag dock tänka mig att skivor är populärt - det brukar också vara billigare där även om dom sällan kör med "äkta" plywood utan mer OSB eller andra billigare skivor:)

/K
 
  • Gilla
tobias.z
  • Laddar…
Plywood som läggs på tak brukar vara 12mm upp till 16mm lägger du en 22 mm plywood skiva så får du ett väldigt dyrt undertak. lägger du dock en 12mm och sedan takpapp på så kommer det att fungera men svaja lite när du går på det.

Vad har du för cc mått mellan takbalkarna/takstolarna ?
 
Jag tänkte köra cc 60 på takstolarna, också ska det vara en balkong ovanpå. Så det är nog bäst med råspånt då.

Hur är det med primer, någon som vet? Tänkte köra trebolit 3gr papp
 
Jag skulle rekommendera dig att anlita en takfirma som svetsar pappen istället. Håller mycket bättre än den du handlar på Byggmax etc.. 25 kvm kostar inte mycke å få lagt
 
Vad uppskattar du att det kan kosta? Har läst runt lite om Trebolit och vad jag förstår så är det en av de bästa pappen man kan få tag på?
 
Ja Trebolit( Trelleborg Waterproofing) gör en av de bästa pappsorterna för nordiska klimatet. 25 kvm runt 5000Kr inkl material.

Trebolit tillverkar även papp för yrkesmän och den är av mycket hög kvalité
 
Det låter billigt, kan det verkligen stämma? När jag har räknat själv så är jag uppe i runt 3000 kr för materialet.

De har ju en speciell produkt för ner till 3 graders lutning, så det borde ju vara säkert att göra själv. Dessutom kommer det ligga en trall ovanpå taket, så det kommer aldrig ligga snö direkt på taket tror jag
 
hade takläggare här idag och 37500kr skulle han ha för 100kvm, då har jag förberett med att ta bort den gamla pappen och gjort klart för dom att direkt lägga den nya, taket kan knappt bli lättare, fyrkantigt och allt lutar åt samma håll, endast en ventilationshuv i mitten som "stör"...

Jag tyckte det lät mycket, jag kolla vad pappen kosta om jag själv skulle lägga och fick ett pris på 82kr/kvm för bra enlagspapp (Polygum SBS 5500FR) alltså 8200kr
 
37500 kr för ett 100kvm hus med en vent huv? hehe ja skulle åka från Östergötland å göra de där jobbet åt dig för de priset alla dagar i veckan!!!


Mataki uno tech
trebolit unic

ligger på runt 60 kr + moms per kvm å sedan infästningar till de.. I Norrköping så får man max 200kr per kvm för å lägga ett papp tak men det kanske är skillnad runt i landet.
 
JonasFapejo skrev:
37500 kr för ett 100kvm hus med en vent huv? hehe ja skulle åka från Östergötland å göra de där jobbet åt dig för de priset alla dagar i veckan!!!


Mataki uno tech
trebolit unic

ligger på runt 60 kr + moms per kvm å sedan infästningar till de.. I Norrköping så får man max 200kr per kvm för å lägga ett papp tak men det kanske är skillnad runt i landet.


antar du har koll på takbiten ;) är det nån av dom två produkterna du rekomenderar?

Prata med en kompis som är snickare, han hade tydligen gått kurs så han fick även lägga tak och svetsa med gasol, enligt han så skulle det snart vara gjort att täcka mina 100kvm, därimot så hade han ingen koll på den pappen jag hade tänkt (Polygum sbs 5500fr) han trodde dock inte det var nån större skillnad men pappen du nämnde, går den köpa som privatperson?

Han sa även att han använde nån skruv med stora brickor istället för att spika med pappspik, själv så har jag bara sett pappspik men vilket är bäst?
 
Skruven (mekanisk infästning.) Finns att köpa hos SFS intec men vet inte om dom säljer till privatpersoner.

Polygum SBS 5500FR är en Spansk produkt antagligen gjord för de Spanska klimatet. Jag skulle rekommendera en papp för det nordiska klimatet om du vill ha ett problemfritt tak länge.

Jag kan rekommendera Trebolits produkter jobbar med dom själv. Men Mataki och Trebolit har samma fabrik så deras papp måste anses vara likvärdig.
 
Hej!

Har gjort inlägg med liknande frågeställning. Men eftersom det är igång här redan...

Planerar att göra liknande. Skillnaden är den att jag tänkte låta det gamla taket ligga kvar. Består av ojämna vrakbitar med bark delvis kvar. Tjockt och friskt är det dock. Under gamla taket luftspalt och sedan en mögelstoppare som går igenom det gamla taket, plywooden och pappen ut i läkten. Då borde man väl lätt använda sig av tunnare plywood.
Någon som ser några problem? Mögel? Husbock och andra skadedjur?

MVH
 
  • Gilla
viktorfredriksson
  • Laddar…
nu har jag lagt om mitt garagetak, gjorde allt jobb själv och slutsumman blev 12400kr mot takläggarens offert på 37500, då räkna han på 100kvm men det var 135kvm när allt var lagt.

Trådskaparen fråga om plywood, ja fick tag i 19mm impregnerad spånskiva med ek laminat på båda sidor så det har jag lagt ovanpå den gamla råsponten, råsponten var inte dålig men spontarna greppa dåligt i varandra så taket kändes väldigt mjukt på endel ställen, men nu jäklar är det stabilt ;)

Såg riktigt snyggt ut men var ju tvungen att lägga på takpappen ändå :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.