Bygger ett enkelgarage på 40 m2 och har bestämt mig för att köra konstruktionsplywood under gipset på väggarna då jag tycker den är bättre än OSB.
Hade tänkte att bara sätta gips i taket men min elektriker tyckte jag borde sätta plywood även där för att förenkla uppsättning av saker i taket då man inte behöver pricka glespanelen varje gång. Vad har ni för erfarenheter, har ni som inte har träskiva under saknat detta eller har ni som har skiva tyckt det varit värt priset? För i mitt fall är det 4000 kr extra för Plywood om jag handlar på Byggmax.
 
Personligen vill jag alltid ha plyfa eller råspont bakom gips, vägg som tak.
Men om du inte ser gips i tak som ett måste kan ju (vitmålad) råspont vara ett alternativ som håller nere priset samtidigt som man kan fästa saker varhelst. Den lilla extra brandklassning en skiva gips ger brukar sällan eftersträvas i garage men bara så man tänkt igenom det.
 
Nu har jag redan satt dit glespanelen så det får lov att bli gips, men tack för tipset med råspont.
 
T Tomas J skrev:
Nu har jag redan satt dit glespanelen så det får lov att bli gips, men tack för tipset med råspont.
Jag körde plywood på väggarna och OSB i taket, sparade lite pengar och fick bättre än enbart gips.
 
Shakula Shakula skrev:
Jag körde plywood på väggarna och OSB i taket, sparade lite pengar och fick bättre än enbart gips.
Har funderat på det också, men jag kör nog Plywood även i taket, om jag ska ha skiva under gipsen, skillnaden mot OSB känns överkomlig.
 
Jag tog OSB i taket, ingenting har ramlat ner än :p
 
Åt vilket håll sätter man Plywooden i taket och sätter man sen gipset i motsatt riktning ?
 
T Tomas J skrev:
Åt vilket håll sätter man Plywooden i taket och sätter man sen gipset i motsatt riktning ?
Så länge du förskjuter skarvarna så skulle jag säga att det kvittar helt.
 
V vectrex skrev:
Så länge du förskjuter skarvarna så skulle jag säga att det kvittar helt.
På väggarna tänkte jag börja med en hel Plywood och sen börja med en halv gips för att förskjuta skarvarna. I taket blir det ju skarv både på längden och bredden, men det kanske är bara att köra lika, börja med hel plywood och halv gips, både på längd och bredd?
 
Då glesen är 28mm och Plywooden är 12 mm tänkte jag köra med 30 mm långa skruv för att inte riskera att skruva genom ångspärren, är det ok eller måste jag upp på 35 mm?
Sen med gipset, måste dessa skruvar också gå i glespanelen eller räcker det med att den sitter i Plywooden?
 
T Tomas J skrev:
Då glesen är 28mm och Plywooden är 12 mm tänkte jag köra med 30 mm långa skruv för att inte riskera att skruva genom ångspärren, är det ok eller måste jag upp på 35 mm?
Sen med gipset, måste dessa skruvar också gå i glespanelen eller räcker det med att den sitter i Plywooden?
Det är okej med 30mm skruv. Men 35mm funkar väl också. Du har ju ändå 5mm marginal. Gipset räcker om du skruvar i plywooden.
 
V vectrex skrev:
Det är okej med 30mm skruv. Men 35mm funkar väl också. Du har ju ändå 5mm marginal. Gipset räcker om du skruvar i plywooden.
Det är ju lätt att den går in lite för långt, så tänkte för att vara på säkra sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.