??? Jag funderar på vilka skivor som är riktigt starka!! Kan inte annvända spånskivor eftersom de inte är så glada i fukt!!!
Jag ska innreda ett stall, och funderar på vilka skivor jag ska ha mellan boxar och spiltor och så... :-/

Funderat på Plywood, eller asfaltboard...

;D Oerhört tacksam för alla tips jag kan få!!!

:-*Skickar några kramar som tack på förhand!! :-*
 
:-* Tack så mkt. för svaret!

Självklart skulle jag ha en ram som gör att de inte kommer åt att gnaga på skivorna!!! Så det problemet behöver man inte tänka på!!

;) Grejjen är väl att jag tycker att det kunde vara snyggt med hela skivor istället för plank... Ser inte lika hemmagjort ut!!! :p

??? Vad finns det annars för skivor som är riktigt starka?
Någon med nåt bra tips?
 
Det finns bestämmelser hur minsta tjocklek på boxväggar ska vara. Jag kommer inte ihåg exakt, men en häst ska inte kunna sparka hål och fastna med hoven. Lika är det med eventuellt galler/nät.

Vi håller på precis med att bygga ett par boxar och vi bygger med liggande 170x45 plank och i går köpte vi staket/nät på Bauhaus, halva priset nu (2,5x1 m för 169 kr). (galvad 5 mm tråd med ca 6 cm avstånd och dubbla horisontella trådar varje 20 cm)

Här är en länk till djurskyddsmyndighetens bestämmelser för häst: http://www.djurskyddsmyndigheten.se/BestallaWebFix_dsm/download/PDF/93/slutligtillwebb.pdf i den gamla upplagan nämndes det om hur tjocka väggar ska vara, men hittar inte det nu.
 
:-* Kanooonsnällt!!!

Tack så mkt. för tipsen!! Jag hade ingen aning om att det fanns sånn...
 
Nä, det är ju självklart att de inte ska kunna sparka igenom!!
Ett tips när man bygger med med liggande är att sätta en "stötta" på mitten oxå... Har vänner som byggde utan, och de fick problem med att planken "bågnade" om nån häst stod och tryckte riktigt hårt emot....
Jag tycker personligen att de färdiga stallen man kan köpa som är gjorda i skivor är väldigt snygga...
 
countrymamman skrev:
Nä, det är ju självklart att de inte ska kunna sparka igenom!!
Jag har sett stall där man har byggt med OSB skivor och spånskivor, bara för att det är billigt och enkelt

countrymamman skrev:
Ett tips när man bygger med med liggande är att sätta en "stötta" på mitten oxå...
Redan gjort, vår ena häst väger 650 kg och är 1,74 i mankhöjd :p

countrymamman skrev:
Jag tycker personligen att de färdiga stallen man kan köpa som är gjorda i skivor är väldigt snygga...
Håller med, nu i efterhan så skulle jag nog ha köpt färdiga boxar. Jag tror summan för vid har byggt boxarna nu för kommer upp i samma kostnad... Och ska man räkna tiden som det har tagit att bygga i pengar, så blir hemmabygget väldigt dyrt.
 
Brukar inte formplywood ofta användas till bla till lagårdar har jag för mig...
 
Finns en speciell lantbruks plywood till stallar
 
en kollega har formplyfa i sitt stall. Det var tidigare atg godkänt så det borde duga
 
Nackdelen med formåluwood är att den inte är ändförseglad och därför tar upp fukt om den tex. står i gödsel eller vatten eller nått annat.
Formplyfa används precis som formbrädor en gång för att senare kasseras.
 
Torparn skrev:
Ett sätt som jag har för mig att jag har sett är att svetsa en ytterform av veka u-balkar och stoppa ner planken i (brukar inte vistas i stall :) )
En riktigt bra konstruktion.
Anpassa U-balken för 2" plank (alt 45) så går det lätt att byta vid behov. Man blir inte heller låst vid en dimension, går att använda olika bredder billigt och enkelt och framförallt blir det lätt att byta ev skadade plank
 
:-* Tack så jättemycket för alla era svar!!!! :-*

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.