Hej!

Jag har fått en idé om att göra ett försök på att bygga en kommod till badrummet. Min tanke var att man skulle kunna använda plywood, tex 21mm konstruktionsplywooden från bauhaus. Nu har jag inte vart där och kollat på den men utefter av vad jag har läst här så kanske det inte är den bästa idén? Det verkar som att björkplywood är det man ska använda men det verkar vara lite halvsvårt att få tag i? Vad är skillnaden?

Jag hade tänkte att man eventuellt skulle lacka hela och då lär man väl slipa och spackla hela, så om ytan är grövre så spelar det ingen större roll tänker jag? Behöver man skydda ändträet på något speciellt vis?

Många funderingar och jag hoppas på att kunna få lite tips. :)
 
Konstruktionsplywood är inte bara skrovlig på ytan utan den har färre och tjockare lager vilket gör den mindre formstabil än finare plywood. Om du ändå tänkt lägga ner lite jobb på din möbel så tycker jag inte att du skall spara in på plywooden. Jag byggde en kommod av 18mm B/BB plywood från Bonnet.se, kanterna på plywooden täckte jag med ask. Du kan hitta min byggtråd här i Möbelsnickeriforumet.
 
Om du ändå ska lacka den ska du inte välja en fukttrög MDF skiva istället. Det är inte svårt att få tag i bra material men du måste förmodligen beställa det och det kostar mer. Valcromat är också snyggt om du inte absolut vill lacka.
 
Storleken på kommoden hade jag tänkt ska vara ca 600*450*450mm med två lådor så det kommer förmodligen inte gå åt mer än en skiva. De flesta ställen jag har sett online kräver att man beställer minst 5 skivor. Men det är såklart att det hade ju varit trevligt med en finare plywood. Hur är furuplywood? Jag såg att bejerbygg hade det och det var "Snickeriplywood med en godsida som kan lackeras eller laseras.".

MDF har också slagit mig, men hur är det då? Jag har bara känslan av att det kommer bli dåligt snabbare och att det kommer vara poröst och gå sönder när man sätter ihop det. Men om den nu är fukttrög så borde den ju tåla vätan som blir och mdf är väl relativt hårt?

Jag har ritat lite i sketchup och bifogar lite bilder på mina idér

3D-skiss av en kommod med två lådor och infällda lådfronter, avsedd för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av en kommod i SketchUp med dimensioner och detaljer för infällda lådfronter och reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital skiss av kommodens hörn med dimensioner och infälld lådfront designad i SketchUp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänkte att lådfronterna skulle vara infällda i sidorna på stommen, vilket skulle göra att jag skulle behöva fräsa ner tjockleken på fronten i kanten på stommen. Detta tänkte jag att man skulle kunna snida till med sänksåg eller klyvsåg, beroende på vad jag får tag på. Men detta gör ju att jag inte kan täcka ändträet på skivan, om man inte gör något specialare och limmar på någon annat trä på kanten och sedan fäller ner fronten i den?

"Reglarna" i bakkant har jag inte riktigt funderat klart över eller hur man ska fräsa in dem. De kan ev. behövas flyttas också beroende på vart de kommer i förhållande till rör och grejer.

Detta är bara min "vilda fantasier" och jag har inte gjort något liknande tidigare, men jag tänker hur svårt kan det vara? :D. Ni får gärna säga vad ni tror, om det funkar eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.