hej tänkte höra vad det finns för olika fördelar och nackdelar med plywood och osb skivor till innerväggar.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Hej och välkommen!

Har varit uppe förut men kort:
Plyfa
- dyr
+ ännu bättre drag för spik/skruv

OSB
- "stickigare" att hantera/såga
+ billig
 
tack så mycket så det man skall satsa på med andra ord verkara vara plyfa då! men om man tänker på isolering då? både mot ljud och brand e nån bättre än den andra?
 
ja brinna lär de ju göra :)
har plyfan eller osb.n nån fördel som gipset inte har? förutom priset.
 
OSB:n är helt plan. Plywood är ofta en aning skjuvad. Jag tror inte att det spelar någon roll. Jag stod inför valet OSB vs plywood för några veckor sedan när de dessutom hade extrapris på plywooden. 179 spänn för plywood och 149 för OSB/3. Det blev OSB. Jag tänkte så här: 179 spänn för den billigaste (skit?)plyfan eller 149 för den bästa OSB:n? (Jag vet, det finns OSB/4)
 
fredriki skrev:
ja brinna lär de ju göra :)
har plyfan eller osb.n nån fördel som gipset inte har? förutom priset.
Ja det går att skruva upp saker i dom utan gipsankare och annat elände.

Jag har satt plyfa+gips där jag vet att jag skall skruva upp tunga saker, OSB på andra ställen.

Om du vet att du skall spika något i skivan (tex panel) så är det bättre med plyfa, det drar inget vidare OSBn (å andra sidan kanske man gör väggen på annat sätt då, men dock).
 
  • Gilla
masse74
  • Laddar…
Duger OBS att ha som golvunderlag?

Skall lägga ett flytande furugolv och har tidigare lagt med billig plyfa under,
men det blev inte helt hundra pga att plyfan inte var helt plan.
Men duger OBSen att skruva 25mm furugolv i ?
 
TN skrev:
Duger OBS att ha som golvunderlag?

Skall lägga ett flytande furugolv och har tidigare lagt med billig plyfa under,
men det blev inte helt hundra pga att plyfan inte var helt plan.
Men duger OBSen att skruva 25mm furugolv i ?

25mm furugolv SKA inte läggas flytande? Som sagts i nån annan tråd nyligen så avråder golvtillverkarna starkt från att lägga massiva golv flytande. Man ska istället använda lamellgolv vid flytande förläggning.

 
TN skrev:
Duger OBS att ha som golvunderlag?

Skall lägga ett flytande furugolv och har tidigare lagt med billig plyfa under,
men det blev inte helt hundra pga att plyfan inte var helt plan.
Men duger OBSen att skruva 25mm furugolv i ?
Jag tror att du har missuppfattat något. Man kan inte både lägga flytande och skruva. Att skruva furugolv i OSB bör fungera utmärkt. Glöm inte grålumppappen mellan för att undvika knarr. Som MathiasS säger bör man inte lägga massiva trägolv flytande. Det kan gå om det handlar om små bredder och man undviker att lägga med fris (ram)
 
En nackdel med OSB är att den är väldigt glatt, att hantera skivorna själv är inte alltid så kul *suck*
Sen finns spånskivor med och om man inte skall dragbelasta saker extremt så varför inte.

/Kent
 
mattiasp skrev:
[quote author=TN link=1139840639/0#7 date=1139921012]Duger OBS att ha som golvunderlag?

Skall lägga ett flytande furugolv och har tidigare lagt med billig plyfa under,
men det blev inte helt hundra pga att plyfan inte var helt plan.
Men duger OBSen att skruva 25mm furugolv i ?
Jag tror att du har missuppfattat något. Man kan inte både lägga flytande och skruva. Att skruva furugolv i OSB bör fungera utmärkt. Glöm inte grålumppappen mellan för att undvika knarr. Som MathiasS säger bör man inte lägga massiva trägolv flytande. Det kan gå om det handlar om små bredder och man undviker att lägga med fris (ram)[/quote]


Ok det blir ju en slags hybrid för trägolvet skruvas i skivorna som ligger flytande.....
 
Det låter lite tokigt tycker jag. Är inte meningen att virket ska kunna röra sig lite? Det kan väl i såfall lika gärna skruvas i bjälkarna direkt?
 
styrman1 skrev:
Det låter lite tokigt tycker jag. Är inte meningen att virket ska kunna röra sig lite? Det kan väl i såfall lika gärna skruvas i bjälkarna direkt?
I mitt hus, byggt 1925, var det spikat i bjälkarna.
 
Gjuten platta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.