A
Hallå!

Tog igårkväll bort ett element i källaren då de ska bli golvvärme. Kopplingen satt under råsponten och gullfiberisoleringen. Tömde systemet och fick loss kopplingen. Pluggade med R10 ändplugg och lite tjockare gängtape.

Verkar tätt så här på morognen. Jag ska regla ner 45cm och sätta spottar i källartaket och jag undrar, finns de något man kan göra som en extra säkerhet för att de inte ska börja läcka vatten? Man vill ju inte att de ska börja droppa på sikt.

De är fjärrvärme i huset som körs på 1bar tryck.

/Kl8
 
A
vvs.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Högst olämpligt att lämna gängade pluggningar osynliga, dessutom vill nog försäkringsbolaget dra ner ersättningen vid eventuell skada.
 
A
Vad är skillnaden på att plugga och ha en skarv där (skarven har varit sedan 50talet)? Att jag kommer dra rören syligt finns inte på kartan. Isåfall om de är högst olämpligt att skarva som jag gjort så tömmer jag systemet och gör om de.. De är ett element ovan så jag kan inte ta bort rören.

Om de börjar läcka tycker man ju att de borde bli ganska begränsad skada då de ska reglas ner 45 cm och gipsas, samt kakel/klinker i badrummet.. Som sagt, finns de något sätt att säkra ännu mer att de inte börjar läcka på sikt?

/kl8
 
Redigerat:
Vad skulle det vara för skillnad på en gängad pluggning och en gängad skarv? Dom sistnämda ligger ju alltid dolda i golvet.
 
Din fråga om det finns något mer du kan göra så är ju inte jag någon "röris", men alla dom jag känner använder alltid lin när dom skarvar järnrör och dom skulle aldrig använda gängtejp där. Om det sen är gammal hävd eller praktisk betydelse får våra "rörisar" här på forumet svara på-
 
  • Gilla
Robertas Urba
  • Laddar…
A
Mickemax : Fotot jag tagit är i källartaket där de ska bli kaklat badrum med taksäkning + gips. De har alltså varit ett element på väggen nedanför där.

oceanis : Jo, precis. Undrar om man kan göra nå mer likt någon extra plugg med slangklammer utanpå eller så.. Pluggarna jag stoppade dit hade spår i gängorna för Gängtape/ Lin. Dom har inte läckt något på 14h. Bryts gängtape ner med tiden och försvagas?
 
Redigerat:
Du kan sätta ett doslock i det nedsänkta taket som du kan i kika in och se snabbt om det skulle börja läcka.

mvh
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Vad eller hur man gör väljer man själv, bara att man är medveten om att risken finns, vid skada så blir nog inte ersättningen frän FB den förväntade. Samt att om det uppstår problem efter försäljning, då kan bli mycket kostsamt om något händer.
 
Sätta att eldosa och göra hål så rören är inne i dosan och silicons eller motsv så det rinner ut framåt (mest i alla fall) än in i väggen
 
Jag håller med Oceanis - Det skall nog vara Lin och inte gängtape. Har ett liknande T-Stycke i taket på min källare där jag kopplat bort en radiator - Pluggade likt dig men använde "Lin" och "Locherpasta".
Jag valde att sätta en 15x15 inspektionslucka för att kunna kontrollera samt för att ev. tidigt upptäcka läckage. Hade kopplingen helt öppen sedan April 2013 och skruvades igen nu i Januari så ganska säker på att den är 100% tät.

Ingen aning om gängtapen bryts ned - Enda jag vet är att Lin är bra mycket bättre då den sväller när den blir blöt och tittar man på kopplingarna som gjordes i mitt hus 1949 så är linet stenhård och det har inte sipprat ut något på nått ställe jag kunnat inspektera.
 
Täta med lin och locherpasta. Använd helst proppar i stål eller aducergods som har lite konisk gänga. Då kommer det aldrig att läcka.
 
Har stött på 60 tals kåkar när hela värmessystemet är gängtejpat i bjälklag med gröna rör och aducerade rördelar, visst är lin och locherpasta, kokt linolja bättre. Men en korrekt gängtejpning håller ju tätt den med som ts proppning verkar göra eftersom det inte läcker någonting.

mvh
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Det kan omöjligt påverka någon försäkring eftersom det inte är någon skillnad på en pluggning jämfört med tex en gängad tkoppling som man har fullt av i golvet på värmesidan. Alla är dolda. Jag skulle dock ha använt lin och pasta till detta.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Ok! Ska köra öppet i ca. 1vecka. om de är tätt fortfarade så bygger jag igen. Men de finns alltså inget mer man kan "hänga på" för att täta extra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.